Vidste du ...... |

|
at
udtrykket ”penge lugter ikke” stammer fra Kejser Vespasian (år
69 - 79), der havde lagt skat på den urin garverne anvendte til
forarbejdningen af deres huder. Da hans søn Titus bebrejdede
ham denne punktskat, svarede han ”Non olet”, den lugter
ikke. Og offentlige pissoirer i Rom er stadig kendt under det
folkelige navn ”Vespasiani”.
|
|
at
hygiejnen på de offentlige vandskyllende toiletter i det
antikke Rom var langt forud for deres tid, og at man skal helt
op til slutningen af 1800-tallet og de vandskyllende klosetter,
før man finder noget af tilsvarende standard.
|
|
at
Ciceros sidste optræden på Forum Romanum, hvor han havde holdt
så mange berømte taler og fejret så mange juridiske triumfer,
var lidet værdig. Cicero havde åbenlyst talt mod Caesar og i kølvandet
på Marcus Antonius og Oktavians hævn over caesarmorderne, røg
Cicero med i købet og blev halshugget. Som en sidste vanære
blev hans hoved spigret til en af skibssnablerne på Rostra. Og
Marcus Antonius hustru, Fulvia, der nærede et sandt had til
Cicero, fór efter sigende frem og vristede hovedet løs, og som
en anden woodoo-figur gennemborede hun med en lang hårnål
atter og atter Ciceros øjne og tunge.
|
|
at
ordet ”bank” og ”bankerot” stammer fra det antikke Rom,
hvor pengehandelen foregik på Forum Romanum i Basilika Emilia,
hvor man endnu i gulvet kan se små runde grønne mærker af
smeltede kobbermønter fra én af de utallige brande, der har hærget
stedet. Hér foregik børs- og pengehandelen, og de autoriserede
vekselerere havde alle en såkaldt ”Banca”, en bænk eller
et bord, hvorfra de drev deres forretninger. Blev en bankmand
taget i snyd eller kom i anden form for miskredit, blev han fradømt
retten til sit virke, og symbolsk blev hans ”Banca” slået i
stykker. En sådan ituslået bænk blev kaldt en ”Banca rotta”.
Er du utilfreds med din bankrådgiver, så er hér…
|
|
at
den syvarmede lysestage der på indersiden af Titus-buen på
Forum Romanum bæres frem i triumf efter romernes ødelæggelse
af templet i Jerusalem i år 70, ifølge legenden blev røvet af
goterkongen Alarik, da han indtog Rom i år 407. Og at
lysestagen fulgte med ham, da han blev gravsat i en tørlagt
ukendt italiensk flod, hvorefter man lod flodlejet oversvømme
igen. Hér er virkelig en mulighed for marinearkæologer til at
gøre årtusinders fund. |
|
at
SPQR, forkortelse for Senatus Populusque Romanus med betydningen
Det romerske folk og senat (beslutter…), og som indledte alle
senatsbeslutninger, af Obelix i Asterix-tegneserien i den
italienske udgave blev ændret til ”Sono Pazzi Questi
Romani” eller på dansk: De er tossede de romere. En udlægning
alle ikke-romerske italienere vil være mere en villig til at
skrive under på – og til en vis grad også alle vi andre
roma-elskere.
|
|
at
apostlen Peters grav under højalteret i Peters-kirken og den
officielle anerkendelse af gravstedet af Pave Paul VI i 1968, støtter
sig på de udgravninger af stedet fra 1940-erne, hvor man fandt
en graffiti på græsk med ordene ”Petros eni” (Peter er hér)
ved et gravlukke der, i de i øvrigt meget ødelagte og
forskubbede gravlag, viste sig at indeholde knoglerne fra 3
personer, hvoraf den ene var en kvinde. Arkæologerne
konkluderede, at de intet præcist kunne fastslå, men kirken
henviste til den italienske professor Margherita Guarducci, der
fortsatte undersøgelserne og med mange spekulative teser
fastslog, at det var Peters grav, en konklusion stort set kun
kirken men ingen seriøse arkæologer har tilsluttet sig.
|
|
at
de korslagte nøgler, der altid indgår i pavens våbenskjold,
refererer til den såkaldte ”nøglepagt”, hvor Jesus
overgiver himmerigets nøgler til Peter, Kristi efterfølger på
jord og den første officielle pave i Rom. Skriftstedet fra Ny
Testamente er gengivet på latin i et bånd på indersiden af
kuplen i Peters-kirken: TU EST PETRUS ET SUPER HANC
PETRAM AEDIFICABO ECLESIA MEAM ET TIBI DABO CLAVES REGNI
COELERUM (Du er Peter, og på denne klippe vil jeg bygge min
kirke, og dig vil jeg give himmerigets nøgler). Og de nøgler
har åbnet mange døre for kirken siden hen.
|
|
at
da Pave Gregor VII i 1084 sad isoleret i Engelsborg, omringet af
de kejserlige styrker, sendt han bud efter hjælp til normannerhøvdingen
Robert Guiscard, der med vikinge-aner i blodet havde brugt tiden
på omfattende røvertogter i Middelhavet, hvor han havde
erobret Sicilien. Dette nødopkald kom paven til at fortryde.
For da Robert havde jaget de kejserlige styrker væk, og da han
nu alligevel var der og havde besværet sig med den lange rejse,
så kun han lige så godt bruge tiden på at hærge og plyndre
Rom. Og det gjorde han mere end grundigt. Nogle
af de allerældste titulærkirker, S. Maria Antiqua, S. Prisca,
SS Giovanni e Paolo, SS Quatri Coronati og San Clemente blev brændt
eller efterladt som en ruinhob. Udtrykket og advarslen
”Normannerne kommer” stammer med rette fra denne plyndring
af Rom.
|
|
at
oprindelsen til ”Konklavet”, hvor kardinalerne er låst inde
”cum clave” (med nøgle) for at vælge en ny pave, stammer
tilbage fra et pavevalg i 1241. Det romerske senat var så
utilfreds med kardinalernes langtrukne og intrigante
forhandlinger, at man simpelthen låste dem inde i en bygning
ved Palatinerhøjen og satte dem på smalkost, indtil de var
blevet enige. Det hjalp – snart var Celestin IV valgt som ny
pave. Konklavet foregår i dag i Det sixtinske Kapel.
|
|
at
gaden Via dei Serpenti, Slangernes gade, i det dejlige
Monti-kvarter har fået sit navn, fordi det var hér man fandt
den berømte antikke statue ”Laokoon i kamp med slanger”, og
som i dag kan beses i al sin pragt i Vatikanmuseet. Og at ejeren
af den vingård, hvor fundet blev gjort, Felice de Fredis, som
tak af Pave Julius II i 1506 fik bom-pengene fra Porta S.
Giovanni på livstid og blev en meget rig mand. Han blev gravsat
i Santa Maria in Aracoeli, hvor en stenfrise fortæller om det
berømte fund.
|
|
at
hornene i panden på Michelangelos berømte Moses-statue i
kirken S. Pietro in Vincoli skyldes en fejloversættelse fra
bibelen, hvor ordet for ”lysstråler” der radierede fra den
rasende Moses hoved, da han opdagede dansen om guldkalven,
fejlagtigt blev oversat til ”horn”.
|
|
at
Michelangelos vidunderlige Pieta i Peters-kirken er det eneste værk
han signerede. Det skyldtes efter sigende, at han en dag kom til
at overhøre nogle tilskuere tilskrive værket én af tidens
mindre kunstnere. I raseri hentede han sit værktøj, og i løbet
af en nat indhuggede han et bånd ned ad Marias skulder med
teksten: MICHAEL ANGELUS BONAROTUS FLORENTINUS FACIEBAT (Michelangelo
Buonarotti fra Florens har lavet den). Det kan man da kalde en
”copyright” der vil noget. Han var bare 24 år gammel, da
han signerede dette mesterværk!
|
|
at
kuplen på Peters-kirken næsten alle steder tilskrives
Michelangelo, men at den engelske historiker Aubrey Menen
overbevisende har dokumenteret, at de to unge kunstnere Domenico
Fontana og Giacomo della Porta, der efterfulgte Michelangelo som
arkitekter på kirken, på afgørende vis ændrede Michelangelos
oprindelige tegninger. Kuplen færdige udseende må altså
tilskrives dem, men Michelangelo fik da i hvert fald idéen –
og dermed er den kuppelsnak ude!
|
|
at
Michelangelo var nok så egensindig og ikke tålte megen
modsigelse. Da han var færdig med det store dommedagsbillede i
Det sixtinske Kapel, opdagede den pavelige ceremonimester, at
alle personerne, selv Jesus og Jomfru Maria, var nøgne, og han
klagede til paven. Da Michelangelo fik dette at vide, tog det
ham ikke lang tid at tilføje den formastelige til sit billede,
anbragt i det dybeste helvede og udstyret med æselører. En
senere maler fik dog af en mere puritansk kurie til opgave at
tildække de nøgne figurer med tækkelige klæder. Han blev
straks af det romerske vid udnævnt til ”Buksemaleren”.
|
|
at
man ikke var færdig med ”Æresporten” ved Piazza del Popolo,
da man skulle modtage den svenske Dronning Kristina, der midt i
modreformationen havde konverteret til katolicismen i 1656, og
hun derfor i al hemmelighed blev installeret i Palazzo Farnese,
hvor hun eddikesur og utålmodigt afventede, at man skulle blive
færdig, hvorefter hun igen blev smuglet ud af byen for i pomp
og pragt at blive modtaget af paven ad Via Flaminia ved Porta
del Popolo.
|
|
at
det var de elefanter med pap-obelisker på ryggen, der indgik i
processionen for modtagelsen af Dronning Kristina, der gav
Bernini inspirationen til hans vidunderlige lille
elefant-skulptur foran kirken Santa Maria sopra Minerva.
|
|
at
Berninis berømte skulptur i Santa Maria della Vittoria af
”Den hellige Thereses henrykkelse”, der spejler én af
hendes gentagne åbenbaringer, engang fik en fornem romer til
ved synet af hendes ”ekstase” at udbryde: ”Hvis dette er
den himmelske kærlighed, så kender jeg den godt.”
|
|
at
Accademia di San Luca gennem flere hundrede år hævdede og
fremviste, at de var i besiddelse af Rafaels hovedskal. I 1835
genåbnede man Rafaels beskedne stenkiste i Pantheon, og kunne
konstatere at Rafael må have haft 2 hoveder! Og ved en storslået
iscenesat ceremoni, hvor Thorvaldsen som præsident for S.
Luca-akademiet gik i spidsen for processionen, blev den hele og
originale Rafael igen bisat i Pantheon, og hele ceremonien er
beskrevet af – H.C. Andersen i én af hans rejsedagbøger fra
Rom.
|
|
at
forfatteren Ole Høeg i sin bog ”Til Rom” har denne lille
fine beskrivelse af forskellen på Bernini og Thorvaldsen som
billedhuggere: ”Det er i øvrigt forbløffende at bemærke
sig, at mens en Thorvaldsen, der så sandt var en damernes mand
med et betragteligt antal ”affærer”, i sin kunst nærmest
var bly og uden antydning af sensualitet (- man har sagt om hans
kvindefigurer, at de var som Eva før syndefaldet -) så er til
gengæld Bernini, den gode og ærbare ægtemand, fyldt med
erotik i sin kunst, hvor han har skabt en række af stærkt
sensuelle kvindeskikkelser, og ofte i det frommeste miljø”.
|
|
at
Bertel Thorvaldsen i sine godt 40 år i Rom nåede at ”nedlægge”
en betragteligt antal romerske skønheder og opnå et vist
kunstnerisk ry også på dette område. Han lærte dog aldrig at
beherske italiensk på tilsvarende vis, ligesom også hans
almene skolekundskaber var elendige, han stavede som en brækket
arm, og han regnede endnu dårligere. Han ville til enhver tid
dumpe i en ny Pisa-undersøgelse.
|
|
at
den så ofte citerede linie: ”Here lies one whose name was
writ in water” fra den unge engelske digter Keats grav på Den
protestantiske kirkegård, kun er slutlinien på
gravindskriften. Her er den
fulde tekst: This Grave - contains all that was Mortal - of a -
YOUNG ENGLISH POET - Who - on his Death Bed - in the Bitterness
of his Hearth - at the Malicious Power of his Enemies - desired
- these Words to be engraven on his Tomb Stone - Here lies One -
Whose Name was writ in Water - Feb 24th 1821. Eller
i dansk oversættelse: Her hviler de jordiske rester af en ung
engelsk poet der på sit dødsleje med bittert hjerte og i sine
fjenders ondsindede vold ønskede disse ord skulle stå hans
gravsten: Her ligger én hvis navn var skrevet i vand.
Baggrunden for Keats desillusionerede bitterhed var den hårde
kritik hans sidste digtsamling havde fået, digte som i dag
anses for noget af det ypperste inden for romantisk engelsk
litteratur.
|
|
at
mange af de enestående antikva vi i dag kan se på Glyptoteket
i København, blev erhvervet og ofte til en fordelagtig pris af
brygger Jacobsen ved de storudsalg af antikviteter, som gamle
romerske adelsfamilier var tvunget til på grund af fejlslagne
byggespekulationer i kølvandet på Roms nye status som
hovedstad i det forenede Italien. Roms befolkning mere end
fordobledes fra 160.000 til 400.000 i perioden fra 1870 til
1900, og de store retvinklede gader og bebyggelser nord for Via
Nazionale op mod Borghese Parken og nord for Engelsborg og
Peters-kirken samt den øst-vest gående færdselsåre Via
Nazionale - Corso Vittorio Emanuele stammer alle fra denne
periode.
|
|
at
mange af de bygninger der blev opført efter at Mussolini var
kommet til magten i 1922 på facaden bærer bogstaverne E.F. og
efterfulgt af et romertal. Bogstaverne står for ”Era Fascista”
og tallet står for, hvilket år efter den nye fascistiske
tidsregning bygningen stammer fra. I det hele prøvede
fascisterne at sætte deres umiskendelige præg på byen med et
voldsomt nybyggeri og omfattende gadereguleringer. Kendte
eksempler er Citta Università, Foro Italico, satellit-byen EUR
og de brede gadeforløb Via dei Fori Imperiali fra Piazza
Venezia til Colosseum og Via della Conciliazione, der leder det
sidste stykke op til Peters-kirken.
|

|
at
Odd Brochmann i sin pragtfuldt velskrevne bog fra 1970 ”Rom
indenfor Murene” om denne sidste gaderegulering skriver:
”For ældre mennesker, der ynder at demonstrere deres kærlighed
og kendskab til Rom, er denne gade en vandalisme uden grænser.
Syndebukken er Mussolini, og hans ugerning bestod i at rasere
bebyggelsen mellem to gamle, trange og parallelløbende gader,
der førte op mod Peters-pladsen og erstatte kondemnable
bygninger med en ny, ensartet, bred og repræsentativ gade. Den
fremmede er afskåret fra at have nogen mening om, hvorvidt
dette var en forandring til det bedre eller værre. For øvrigt
mener han, at den gamle og den nuværende situation må være
inkommensurable, idet de omfatter to helt forskellige slags
virkemidler: det ene baseret på monumentalitet, det andet på
overraskelsesmomentet. At Peters-kirken med tilhørende plads
godt kan tåle en tilsvarende pompøs introduktion, derom kan
der umuligt råde tvivl.”
|
|
at
den jødiske menighed i Rom i efteråret 1943 blev tvunget til
at betale en bod på 50 kg. guld for at undgå deportation til
Tyskland, hvad der alligevel skete den 16. oktober, hvor 1035 mænd,
kvinder og børn blev deporteret til Auschwitz. Kun 16
overlevede krigen, 15 mænd, 1 kvinde men ingen børn. Og én af
de hovedansvarlige for både jødeaktionen, gidseldrabene i
Fosse Ardeatine og berygtet for sine torturmetoder, SS-løjtnant
Erich Priebke, undslap efter krigen til Argentina på et Røde
Kors pas fra Vatikanet gennem den såkaldte ”rotterute”, der
blev etableret af tyske kirkefolk med nazisympatier. Priebke
blev udleveret til Italien i 1995 og idømt livsvarigt fængsel,
men dommen blev gjort betinget på grund af hans høje alder,
hvad der udløste voldsomme protester fra de modstandsfolk, der
havde livsvarige mén efter hans bestialske tortur.
|
|
at
det var to purunge romerske studenter, Carla Capponi og Rosario
Bentivegna, der under deres dæknavne, Elena og Sasà, sammen
med medlemmer af en mindre modstandsgruppe, var ansvarlig for
attentatet i Via Rasella i foråret 1944, der dræbte 33 tyske
SS-soldater, og som dagen efter udløste tyskernes gidseldrab på
335 tilfældigt udvalgte romere i Fosse Ardeatina syd for Rom.
Og Carla og Rosario blev efter krigen gift, fik datteren Elena
og blev begge fremstående medlemmer af Det italienske
Kommunistparti.
|
|
at
der under den sidste del af den tyske besættelse af Rom i foråret
1944 var reél hungersnød i byen, og de utallige katte der også
dengang befolkede større dele af det historiske Rom, for længst
var forsvundet fra gadebilledet og genopstået som Minestrone di
Micio eller Spaghetti alle Gatti.
|
|
at
da tyskerne trak sig tilbage fra Rom den 4. juni 1944, og dele
af den amerikanske 5. hær under general Mark Clark rykkede ind
fra syd, udbrød soldaten Thomas Garcia ved synet af Colosseum:
”My God – They bombed that too!”
|
|
at
den gammelromerske Roncalli-familie i 1974 anlagde sag mod den
amerikanske forfatter Robert Katz for bagvaskelse af deres slægtning,
pave Pius XII (fødenavn: Eugenio Pacelli). Katz havde i sin bog
”Death in Rome” i utvetydige vendinger fremstillet Pius
meget ”spage stemme” og manglende modstand mod tyskernes
deportation af de romerske jøder i 1943 og gidselmassakren i
Fosse Ardeatine i 1944 som mildest talt lidet glorværdig. Efter
en endeløs række af modstridende domme og appeller ved de
mangfoldige italienske retsinstanser - Man må sno sig, sagde
den romerske advokat-ål - annullerede den italienske højesteret
i 1984 hele sagen med henvisning til en generel amnesti fra
1970.
|
|
at
Kong Frederik IX og Dronning Ingrid altid besøgte Rom i 14 dage
omkring efterårsferien. Og at de altid logerede på Hotel
Hassler på toppen af Den spanske Trappe i penthousesuiten, der
i dagens penge koster 35.000 kr. pr. nat! Muligvis har de fået
royal rabat. To af deres yndlingsrestauranter lever stadig i
bedste velgående, og begge har et billede af kongeparret hængende
på væggen: Re degli Amici i Via della Croce og Alfredo alle
Scrofa i Via delle Scrofa. Begge steder spiser man godt.
|
|
at
parlamentet i Rom har lagt hus til 59 regeringer siden 2.
verdenskrig. Topscorer er ministerpræsident Acide de Gasperi,
der dannede 8 regeringer fra 1945 til 1953. Til gengæld delte
han sammen med Amintore Fanfani den tvivlsomme ære, at have stået
i spidsen for den kortest siddende, 12 dage, indtil Giulio
Andreotti slog dem og bragte tallet ned til 9 dage. Silvio
Berlusconi har rekorden som den længstsiddende, en rekord mange
mener kun er opnået ved hjælp af korruption, særlovgivning og
det mere end kringlede italienske retsvæsen.
|
|
at
en leje-lejlighed på ca. 100 m2 i det historiske centrum af Rom
ved udgangen af 2004 koster fra 20.000 kr. og opefter pr. måned.
Og senest er set en 350 m2 lejlighed på 5. sal med tagterrasse
over for Forum Romanum og Palatin og med vid udsigt over byens
tage til S. Pietro-kuplen i solnedgangens røde aftenskumring.
Leje kun 75.000 kr. - desværre også pr. måned. Ønsker man at
købe, kan man starte beskedent med en 75 m2 lejlighed i det
centrale Trastevere. Den kan erhverves for kun 4 millioner kr..
Penge er ikke noget man taler om, det er noget man har.
|
|
at
Silvio Berlusconi om sig selv har udtalt: Jeg er den bedste
politiker, ikke blot i Europa, men i hele verden – Ud af kærlighed
til Italien, måtte jeg frelse det fra kommunismen – Jeg er
den rigtige mand i det rigtige job – Hvis jeg varetager alles
interesser, samtidig med at jeg varetager mine egne, så er der
ikke tale om en interessekonflikt - Jeg er ikke gået ind i
politik for magtens skyld, jeg ejer huse over hele verden,
fabelagtige lystyachter og vidunderlige flyvemaskiner, jeg har
en smuk kone og en vidunderlig familie, og jeg bringer alene et
offer til det italienske folk. Og så mener han i øvrigt, at
Rom blev grundlagt af Romulus og Remulus – samt samler på
statuer af Napoleon.
|
- og nu ved du så
det.
PK |
|
|
|