| 
                  Over halvdelen af årets dage var ”fasti”,
                helligdage, hvor man ikke arbejdede, og der var i antikken
                overhovedet ikke den nutidige kobling mellem identitet og
                arbejde, eller vores skarpe skel mellem arbejde og fritid.
                Arbejdstiden var langt kortere end i dag, og romerne var ikke
                ”bundet” af finansieringen af dyre forbrugsgoder og fælles
                skat, som vi kender det.  
                At gå i termerne
                var ikke et driverliv på bekostning af arbejde, men blev
                betragtet som en naturlig del af dagligdagen. Termerne var
                snarere end de dovne og de sluddervornes tumleplads et sted,
                hvor man mødtes for den gode venne- eller forretningssnak, fik
                et forfriskende bad, og hvor man lod sig inspirere af kunst og
                litteratur. 
                
                 
                Badets forløb:
                
                 
                Nogle termer
                havde adskilte afdelinger for mænd og kvinder, men det
                normale var at termerne var åbne for kvinder om formiddagen og
                for mænd om eftermiddagen, eller åben for kvinder på visse
                dage, for mænd på andre.  
                I visse tilfælde
                havde man helt separate og kønsadskilte termer og der
                foreligger adskillige kejser-dekreter, der indskærper denne
                adskillelse mellem kønnene, så det må undertiden have været
                et problem. Også slaver havde adgang til besøg i termerne på
                specielle tidspunkter.
                
                 
                Badet havde et nærmest
                rituel indhold og rækkefølge og termerne var indrettet
                derefter.  
                Det første rum man
                kom ind i var det såkaldte ”apodyterium”, af- og påklædningsrummet
                med små nicher til opbevaring af tøj og sandaler under badet.  
                Mange havde en slave
                med til at passe på tøjet, men termerne havde også
                garderobevagter der for en beskeden betaling passede på éns
                ejendele. 
                Det er lidt usikkert
                om romerne badede nøgne som grækerne, men det menes, og det
                kan ses på adskillige vægbilleder, at i hvert fald kvinderne
                bar en form for badebeklædning, og alle var udstyrede med badetøfler
                som beskyttelse mod de mest varme gulve.
                
                 
                Efter omklædningen
                indsmurte man sin krop i olie inden man gik i gang med
                forskellige fysisk prægede øvelser som vægtløftning,
                boldspil, brydning, løb eller måske blot en svømmetur i ét
                af de udendørs bassiner.  
                Efter disse øvelser
                gik man over til det egentlige bad, og ledsaget af en slave med
                håndklæder, olieflasker og olieknive startede man med at gå
                gennem en serie af rum.  
                Man fik først
                skrabet olien af med en såkaldt ”strigilius”, en ragekniv,
                inden man startede i det allervarmeste bad, ”caldarium”, der
                også kunne indeholde saunarum, ”laconicum” og dampbad, ”sudatorium”.
                Caldariet kunne også være udstyret med et mindre bassin med
                meget varmt vand samt en ”labrum”, en koldtvandsfontæne til
                vekselvis varmt og koldt bad.  
                Efterfølgende kunne
                man gå til det tempererede bad, ”Tepidarium”, eller man
                kunne gå direkte til det kolde gys, ”frigidarium”, der
                afsluttende badet.  
                Under badningen var
                der også separate rum for forskellige former for oliering og
                massage, ”oleoteria og onosteria”.  
                I de første
                termeanlæg kunne rækkefølgen og beliggenheden af de
                forskellige typer bade dog variere fra terme til terme. Senere
                fik termerne et fast symmetrisk, højre-venstresidig anlæg med
                de 3 typer bade lagt i eller på hver sin side af midteraksen.   
                
                
                 
                Efter badet:
                
                 
                Når badet var
                afsluttet kunne man spadsere i haveanlæggene, ”palaestra”,
                gå på biblioteket, se akrobater eller jonglører optræde, høre
                på foredrag og oplæsninger eller gå på bar, måske købe en
                bid mad fra én af de mange sælgere af alskens produkter.  
                Den romerske
                forfatter og filosof Seneca har i år 56 i et brev til vennen
                Fronto givet en malende beskrivelse af hele dette myldrende
                termeliv (i oversættelse ved Åse Bay og citeret efter Peter Ørsted:
                Romerne, p. 113: 
                
                 
                ”Jeg bor lige over
                en badeanstalt. Forestil dig nu alle de lyde, der kan irritere
                ens ører: Når kraftkarlene træner og svinger de tunge blyvægte
                i hænderne, når de anstrenger sig eller lader som om de gør
                det, hører jeg deres stønnen, og hver gang de slipper det
                tilbageholdte åndedræt, hvislen og højlydt vejrtrækning. Men
                når jeg udsættes for en lad person, der nøjes med en gang
                billig massage, hører jeg lyden af hånden, der hamrer mod hans
                skylder, og tonen skifter alt efter om massøren rammer med den
                flade hånd eller knytter den. Og hvis der i tilgift kommer en
                boldspiller, der giver sig til at tælle sine points, er målet
                fuldt. Føj dertil spektakelmageren, tyven, der gribes på fersk
                gerning, og ham, der elsker lyden af sin egen stemme i
                badehallen.  
                Dertil kommer så
                dem, der hopper i svømmebassinet med et mægtigt plask, foruden
                dem, der om ikke andet så dog har normale stemmer, må du huske
                på armhulebarberen, der hele tiden udstøder en falsettone for
                at gøre opmærksom på sin person, og kun tier stille, når han
                plukker armhulerne på en kunde og får ham til at klage sig i
                stedet. Desuden de forskellige råb fra ham, der sælger læskedrikke,
                pølsemanden, konditoren, og alle agenterne fra spisehusene, der
                forsøger at afsætte deres varer hver med deres iøjnefaldende
                tonefald”.
                
                 
                Man regner med at de
                største termeanlæg hver kunne betjene 1500 personer ad gangen,
                altså sikkert ca. 5000 besøgende om dagen.  
                Dertil krævedes
                mindst 10. 000 slaver i forskellige servicefunktioner, så -
                uden tvivl - var badene et støjende menneskemylder, og Seneca
                anbefaler da også, at man kun besøger de mindre og mere
                veldrevne termer.  
                Men termerne har
                givetvis været værd at besøge, vi har mange andre skriftlige
                vidnesbyrd der beskriver termernes skønhed og luksus, de store,
                høje og lyse rum, de smukke mosaikker og malerier, farvede
                marmorpaneler, statuer og fontæner og haner i ædle metaller. 
                
                 
                Varmesystemet:
                
                 
                Romerne opfandt en
                form for nærvarme-system, ”hypocaustus”, hvor man under
                termerne havde en række af rum og sammenbindende kanalsystemer,
                igennem hvilke man recirkulerede den varme luft fra de centrale
                brændeovne.  
                Denne brændeovn lå
                nærmest de varme bade og hele systemet blev betjent af en hærskare
                af slaver, der fodrede ovnene med frisk træ og som gennem et
                sindrigt system af ”låse” kunne fordele varmen både som
                gulv- og vægvarme efter behov. 
                Når den korrekte
                varmegrad blev nået, ringede man med en klokke som tegn på at
                nu var badet åbent for besøgende. Gennem et sindrigt system af
                faldlemme og trapper fra de ovenliggende termer, bortskaffede
                man vådt tøj og andre brugte materialer gennem de
                underjordiske gange.
                
                 
                Latriner:
                
                 
                Termerne havde store
                latrinanlæg, og man skal langt op i vor moderne tid for at
                finde anlæg af tilsvarende hygiejnisk standard. faktisk opfandt
                romerne verdens første vandskyllende toilet: 
                Under en række af
                marmorsæder løb en konstant vandstrøm der skyllede latrinen væk
                og foran sæderne var en tilsvarende strøm, hvor man kunne
                dyppe stykker af natursvamp, når man skulle tørre sig.  
                Spande var opstillet
                med eddike, hvor man kunne skylle svampene. I Ostia Antica kan
                men se en hel række af udskårne toiletsæder, så også på
                toilettet har romerne haft et fælles socialt liv, og hér er
                sikkert en del afførings- såvel som forretningsmæssige
                problemer blevet løst.
                
                 
                De mest kendte
                termeanlæg i Rom:
                
                 
                Op imod kejsertiden
                rummede Rom ca. 170 mindre badeanlæg og vi skal frem til den
                bekendte Agrippa, Pantheons bygherre, før vi ser det første større
                termeanlæg i Rom. I år 33 f. Kr. hvor Agrippa beklædte
                embedet som ædil og dermed havde opsynet med og ansvaret for
                byens bade, startede han opførelsen af de termer der bærer
                hans navn og som lå på Marsmarken.  
                Dette var
                begyndelsen til en revolution, sammenknyttet med den
                ”beskytterrolle” som kejserdømmet påtog sig over for den
                store brede bybefolkning.  
                Og samtidig med at
                befolkningen voksede, ser man i de næste århundreder det ene
                badeanlæg større end det forrige skyde op overalt i Rom.
                
                 
                Efter Agrippas
                termer, byggede Nero også et stort badeanlæg på Marsmarken.  
                Så fulgte Titus med
                et termebyggeri omkring Neros gyldne Hus ned mod Colosseum.  
                Trajan byggede først
                termer på Aventin og siden de termer der bærer hans navn oven
                på resterne af Neros gyldne Hus, der var brændt i år 104.
                Caracallas termer blev startet af hans far Septimius Severerus 
                i 206 og det uhyre store anlæg blev først færdigbygget
                i 235 e. Kr. af hans efterfølger Antoninus Pius.  
                Så fulgte
                Diocletians termer, inden de store termeanlæg afsluttes af
                Konstantins termer der lå på Quirinalhøjen.  
                Mange steder i Rom
                kan man se større eller mindre rester af termerne, som oftest
                som en partiel del af et senere palazzo, kirke eller anden
                bygning. To termeanlæg skiller sig dog ud fra de øvrige,
                Caracalla og Diocletians termer, der begge har overlevet i en sådan
                stand, at de kan give et ganske godt billede af disse bygningsværkers
                enorme omfang.
                
                 
                Caracallas
                Termer:
                
                 
                Dette gigantiske anlæg
                bestod af en omkransende mur med 2 store exedra halvcirkler i øst
                og vest med hver sin store søjlebårne hal. Mod syd lå et større
                stadium med siddepladser på de 3 af siderne, der var bygget op
                oven på de enorme vandcisterner. På hver side lå biblioteker,
                henholdsvis et græsk og latinsk. Badenes hovedbygninger er
                symmetrisk placeret omkring den centrale hal. På de 2 af
                siderne lå anlæg for forskellige fysiske og idrætslige
                aktiviteter og for enden af de forskellige omklædnings-, bade-
                og massagerum lå varmvandsbadet som en central cirkulær
                konstruktion med en diameter på næsten 40 m.. Omkring hele den
                centrale bygning lå store kvadratisk opdelte haveanlæg. 
                
                 
                Under badeanlægget
                er afdækket et enormt net af underjordiske gange og lagerrum,
                hvor enorme mængder af træ blev transporteret og lagret for at
                holde en konstant ild i de store ovne der brændte dag og nat
                for at holde en passende temperatur i de forskellige bade, hvor
                vandet strømmede uafbrudt frembragt gennem de store akvæduktindføringer.
                
                
                 
                Da Mussolini i
                30’erne startede de senere så berømte operaforestillinger i
                Caracallas termer, lod han sig transportere ind gennem disse
                underjordiske gange for på magisk ”Il duce” vis at komme
                til syne i sin loge ved forestillingens start. 
                Disse gigantiske operaforestillinger er nu stoppet af
                hensyn til bevaringen af termerne, men der arrangeres fortsat
                mindre koncerter om sommeren.
                
                 
                Caracallas termer
                var i funktion indtil det 6. årh., hvor invaderende goter
                smadrede de akvædukter der forsynede badene med vand. Frem til
                midten af 1500 tallet stod termerne nogenlunde uskadte, indtil
                pave Leo III fjernede stort set alt af værdi, inkl. marmorbeklædningen,
                ved opførelsen af Palazzo Farnese. 
                
                 
                De bedste af de
                statuer og mosaikker der er blevet fundet under udgravninger kan
                i dag ses på vatikanmuséerne.
                
                 
                Caracallas Termer
                ligger lige syd for Palatin og Circus Maximus. De kan besøges
                fra kl. 9 til en time før solnedgang. Lukket på helligdage.
                Entré 5€, halv pris for unge mellem 18 – 25 og lærere. Fri
                entré for unge under 18 og ældre over 65 år fra EU-lande. 
                
                 
                Diocletians
                Termer:
                
                 
                Næsten et århundrede
                efter Caracallas gigantiske anlæg så dagens lys, overgik
                kejser Diocletian ham med anlæggelsen af sine termer, de største
                som verdenen til dato havde set.
                
                 
                Hér kunne der bade
                3000 gæster på én gang i et center med bade, idrætsanlæg,
                biblioteker, haver, teatre, koncertsale og alt i en overdådig
                udsmykket ramme af farvet marmor, skulpturer og anden
                udsmykning. I omfang dækkede termerne et område på 380 x 370
                m.. Vore dages ”Lalandiaer” og helsesanatorier er som en
                mindre havepool i sammenligning med Diocletians termer.
                
                 
                Det meste af dette gigantiske anlæg er i dag forsvundet, dog blev kirken
                Santa Miria degli Angeli i renæssancen af Michelangelo
                indbygget i det oprindelige tepidarie og den centrale
                basilica-hal.
                 Det
                nuværende Museo Nazionale Romano har udnyttet andre dele af anlægget
                til sin nationale samling af antik kunst. Et yderligere levn fra
                de oprindelige bade er den halvcirkulære plads, Piazza della
                Republica med den store najadefontæne, der ligger oven på den
                oprindelige exedra i termerne, og som tidligere hed og af mange
                romere stadig kaldes ved sit tidligere navn, Piazza Essedra.  
                
                Det
                ene af de 2 store rotunde-tårne der markerede hjørnerne på
                termerne, rummer i dag barokkirken San Bernardo alle Terme.
                
                PK 
              
                 
               |