| 
                 Circus Maximus  | 
             
            
              | 
                   
                 
                     
               | 
              
                
                 Dette
                i dag grønne område i Rom, placeret i det lave Murcia- område
                mellem højene Palatin og Aventin, rummede i antiken den
                kolossale væddeløbsbane, Circus Maximus. 
                  I dag anes intet
                andet end konturerne af dette vældige anlæg, som mest bliver
                brugt af ældre romere til at lufte hunden og af yngre romere
                til lidt ugeneret kissemisseri. 
                  De senere år har anlægget også
                været anvendt til større udendørs koncerter, senest i juli
                2005 for den ene af de 8 verdensomspændende Live Aid koncerter,
                hvor over 200.000 nød musikken i den lune romerske aften.
                 Det
                antikke væddeløbsanlæg kunne rumme et tilsvarende antal
                personer. I den gyldne periode under kejsertiden havde anlægget
                en længde på 650 m. og en bredde på 125 m.. Hele baneanlægget
                var på ydersiden beklædt med marmor i 3 stokværk og hele
                vejen rundt var anlagt en række af butikker, der kunne imødekomme
                ethvert behov, lige fra mad- og drikkevarer til spilleboder,
                sandsigersker og bordeller. Et utal af ind- og udgange sørgede
                for at alle kunne komme hurtigt til og fra tilskuerpladserne.
                Det var en ildløs i én af disse butikker der under kejser Nero
                i år 64 lagde både væddeløbsbanen og store dele af Rom øde.
                 Circus
                blev genopbygget under Domitian og især Trajan, hvor størrelsen
                på udenomsanlægget blev voldsomt forøget, ligesom circus også
                blev udbedret under kejser Konstantin. Ud over hestevæddeløb,
                blev der desuden afholdt gladiatorkampe, atletikkonkurrencer og
                sågar mindre søslag, når man ved særlige lejligheder lod
                arenaen oversvømme.
                 Ifølge
                de antikke kilder blev der løbet væddeløb i området helt
                tilbage fra etruskertiden i Rom, men først i den sene
                republikanske og begyndende kejsertid fik anlægget en mere fast
                karakter af regulær væddeløbsbane med murstensopbyggede og
                marmorbeklædte tilskuerpladser i 3 etager og særskilt tribune
                ud for målstregen for kejseren, senatorerne og ridderstanden.
                 Under
                kejser Augustus blev den store midterakse anlagt, Spina, hvor
                han placerede en stor obelisk fra Heliopolis i Egypten som
                vartegn for provinsens indlemmelse i det romerske imperium.
                 Under
                kejser Konstantin blev der rejst en søsterobelisk på spinaen.
                Augustus obelisk er i dag placeret på Piazza del Popolo og
                Konstantins på pladsen foran S. Giovanni in Laterano. For
                enderne af spinaen var placeret 3 gigantiske kogler som meta-
                punkter og ud for mållinien var oprindeligt placeret 7 
                æg
                i træ, senere suppleret af 7 metaldelfiner, der for hver omgang
                enkeltvis blev vippet ned, så kuske og tilskuere kunne se, hvor
                mange omgange der resterede af løbet. Romerne anså delfinen
                for verdens hurtigste dyr og dedikeret til havguden Neptun, der
                både var beskytter af heste og ridderordenen, der i de fleste
                tilfælde ejede de stalde, corporationes, der deltog i
                væddeløbene.
                 Der var 4 corporationes med hver sin farve, hvid, rød,
                grøn og blå, og i et løb kunne der deltage op til 3 ekvipager
                fra hver corporatione. De havde hver især deres eget stutteri
                og træningsskole for vognkørerne.
                Romerne
                var voldsomt engagerede som tilhængere af de forskellige
                stalde, som de i dag er splittede som tilhængere af AC Roma
                eller Lazio i fodbold. 
                  Man har fundet
                tusindvis af små
                hade-plaketter i bly, som de enkelte staldes tilhængere kunne
                købe i håb om at uheldet skulle følge alle andre end deres
                egen favoritstald. På en sådan plaket kunne der typisk stå:
                Kære ukendte væddeløbsgud, jeg forlanger ubetinget af dig, at
                du vil kvæste og lemlæste hestene fra de Grønne og de Hvide,
                og at du vil ramme deres kuske med en voldsom og pludselig død.
                   | 
             
            
              | 
                
                 Løbene
                blev startet fra 12 båse, carceres, på den lige endeside af
                banen, der vendte ned mod Tiberen. Når starteren lod et hvidt
                startklæde, mappa, falde, åbnedes båsene ved et faldsystem og
                løbet startede. For at sikre at alle fik en fair start skulle
                kuskene frem til passagen af målstregen første gang følge
                forskelligt kurvede baner, og først derefter kunne man søge
                den bedste position på samme møde, som man ser det i moderne
                atletik.
                 Væddeløbsvognene
                blev trukket af 2, men oftest 4 heste, henholdsvis en biga eller
                quadriga, og man løb mod uret 7 omgange rundt, svarende til en
                distance på ca. 5 km., så det krævede udholdende heste at
                gennemføre et så langt væddeløb.
                 Gennem
                et intensivt avlsarbejde frembragte man de hestetyper der var
                brug for, hurtige forspændt på ydersiden og stærke på
                indersiden, så ekvipagen kunne gennemføre de krappe sving i
                høj fart. Disse heste kom især fra Spanien og Nordafrika og
                begyndte først at løbe, når de var 5 år gamle, men kunne
                derefter have en undertiden tiljublet karriere à la Tarok.
                Således klager den romerske forfatter Martial over, at han ikke
                er nær så berømt som en af væddeløbshestene i Circus
                Maximus.
                 Vognkørerne
                kom oftest fra de laveste sociale lag, enten slaver eller
                frigivne, men de sidste kunne dog opnå en enorm berømmelse og
                rigdom. En kusk ved navn Diocles trak sig på Hadrians tid
                tilbage i en alder af 42 efter at have vundet godt 1500 sejre og
                36 millioner sestertier i prispenge. En anden kusk, Scorpus,
                blev dræbt under et løb i en alder af kun 26 år og efter hele
                2000 sejre. Hans død blev begrædt af Martial, og idolets
                forgyldte statue blev som minde om en stor væddeløbskarriere
                opstillet overalt i byen.
                 Selvom
                vognstyrerne efter deres status kun fik en variabel andel af
                præmiepengene, så havde de bedste store biindtægter, som de
                modtog som ”dusører” af tilskuerne og andre velyndere som
                personlige præmier, og for de knap så kendte vognstyrere som
                regulær bestikkelse for at ”fikse” udfaldet af et bestemt
                løb.
                 At
                det ikke var ufarligt, hverken for heste eller kuske, at deltage
                i løbene, har man overleveret utallige skriftlige vidnesbyrd
                om. Mange ufine tricks blev taget i anvendelse af kuskene, og
                undertiden blev der af tilskuerne dømt så ”urent trav”, at
                man forlangte omstart, hvad der skete i så mange tilfælde, at
                kejser Claudius fik gennemført skærpede bestemmelser for fair
                kørsel i løbene.
                 I
                takt med opløsningen af det romerske imperium, og da hverken
                kejseren eller andre højtstående romere efterhånden havde
                råd til at finansiere løbene, forfaldt anlægget mere og mere.
                Den tidlige kristne kirke propaganderede også voldsomt mod
                dette gigantiske væddeløbscirkus og mente, at folk skulle
                bruge deres tid på at dyrke Gud i stedet for spilledjævelen
                på væddeløbsbanen. Og efter den østgotiske kong Totilas
                invasion af Rom, blev det sidste løb efter de overleverede
                kilder gennemført i år 549.
                 I
                århundrederne derefter forfaldt anlægget voldsomt gennem nye
                invasioner af Rom og voldsomme jordskælv. Meget af
                byggematerialerne forsvandt i middelalderens kalkovne og resten
                ”lånte” renæssancens og barokkens paver til genopbygningen
                af Rom som en ny gylden verdensmetropol, så utallige
                kirkefacader, piazzaer, palazzoer og andet smukt bygningsværk
                er det der i dag i Rom er tilbage af Circus Maximus. 
                
                PK 
                
               | 
             
            
              | 
               | 
             
           
         
       | 
       | 
      
        
 |