| 
         Seværdigheder i Rom  | 
    
| 
         Rom-guide.dk er Danmarks store internetportal til Rom. Her kan du finde hoteller, lejligheder og andre overnatningstilbud, omtale af byens seværdigheder og mange praktiske oplysninger til brug for den kommende rejse.  | 
    |||||
        
  | 
      |||||
| 
                
                 Vi
                ved
                ikke
                hvordan
                det
                oprindelige
                Pantheon
                har
                set
                ud,
                da
                kun
                få
                dele
                af
                det
                oprindelige
                tempel
                er
                bevaret,
                mest
                iøjnefaldende
                frontens
                latinske
                indskrift:
                 M.AGRIPPA.
                L.
                F.COS.TERTIUM.
                FECIT
                –
                der
                i
                oversættelse
                fortæller
                at: Pantheon var, som navnet angiver, et tempel for alle guder. 
                Et
                passende
                navn
                for
                det
                vrimlede
                med
                guder
                i
                det
                store
                romerske
                imperium,
                hvoraf
                mange
                var
                identiske,
                men
                kendt
                under
                forskellige
                lokale
                navne. Det
                antikke
                kildemateriale
                er
                yderst
                sparsomt:
                Vi
                ved
                ikke,
                hvorfor
                Pantheon
                blev
                bygget
                eller
                hvad
                det
                det
                blev
                brugt
                til
                og
                meget
                lidt
                om,
                hvordan
                det
                var
                udsmykket
                indvendigt.  | 
    |
| 
         Fra år 609 blev bygningen indviet som kristen kirke under navnet Santa Maria ad Martyres, da Pave Bonifacius IV fik bygningen i gave af den byzantinske kejser Focas. Siden renæssancen har bygningen også været anvendt som gravkirke, bl.a. for malerne Rafael (død 1520) og Baldassare Peruzzi (død 1537) og barokkomponisten Archangelo Corelli (død 1717). To italienske konger og en dronning efter genforeningen i 1870 ligger også begravet her og Pantheon er stadig i brug ved visse kirkelige lejligheder.Selvom
                bygningens
                konvertering
                til
                kirke
                reddede
                den
                som
                bygning,
                så
                hindrede
                det
                dog
                ikke
                en
                massiv
                plyndring
                af
                mange
                af
                bygningens
                originale
                elementer.
                  | 
    |
| 
                
                 Kejser
                Konstans
                II
                ”organiserede”
                i
                år
                663
                en
                lang
                række
                kunstværker
                og
                statuer
                i
                Rom
                sammen
                med
                Pantheons
                originale
                forgyldte
                bronzetag
                og
                tog
                det
                hele
                med
                sig
                til
                sin
                residens
                i
                Konstantinopel.
                Og
                megen
                af
                det
                fine
                marmor
                som
                bygningen
                oprindeligt
                var
                beklædt
                med
                forsvandt
                også
                senere
                til
                andre
                bygningsværker
                i
                Rom.
                 Pave Urban VIII fjernede i starten af 1600-tallet bronzen fra porticoens tag. Denne blev delvist anvendt af Bernini ved skabelsen af den store bronzebaldakin i Peterskirken; resten blev anvendt til støbning af kanoner til Castel Sant'Angelo.  | 
      ||
| 
                
                 
                Det
                var
                dette
                ran
                der
                fik
                romerne
                til
                at
                hævde:
                Quod
                non
                fecerunt
                barbari,
                fecerunt
                Barberini
                -
                i
                oversættelse:
                Hvad
                ikke
                lykkedes
                for
                barbarerne,
                lykkedes
                for
                Barberinierne
                (pavens
                slægtsnavn).
                 Derudover
                er
                de
                skulpturer
                der
                har
                prydet
                det
                3-kantede
                pediment
                over
                porticoen
                forsvundet;
                fæstningshullerne
                efter
                disse
                skulpturer
                kan
                stadigvæk
                ses. Til
                gengæld
                fik
                bygningen
                under
                samme
                pave
                af
                Bernini
                tilføjet
                2
                klodsede
                tårne,
                af
                romerne
                kaldet
                "Pantheons
                æselører"
                -
                disse
                blev
                med
                god
                grund
                fjernet
                i
                slutningen
                af
                1900-tallet. Oprindeligt
                har
                en
                høj
                trappe
                ledt
                op
                til
                Pantheons
                portico,
                men
                trappen
                ligger
                i
                dag
                skjult
                men
                delvist
                bevaret
                under
                det
                nuværende
                gadeniveau,
                der
                her,
                som
                så
                mange
                andre
                steder
                i
                Rom,
                ligger
                op
                til
                10
                meter
                over
                det
                antikke
                niveau.  | 
    ||
| 
                
                 Pantheons
                portico
                bæres
                af
                16
                korintiske
                søjler
                i
                3
                rækker,
                8
                i
                forreste
                række
                og
                2
                x
                4
                i
                siderne
                bagved.
                Søjlerne
                stammer
                fra
                Egypten,
                er
                1
                ½
                m.
                i
                diameter,
                12
                m.
                høje
                og
                vejer
                hver
                60
                tons.
                De
                2
                yderste
                søjler
                hælder
                9
                grader
                indad
                for
                at
                udligne
                den
                skæve
                vægtfordeling
                af
                den
                overliggende
                arkitrav.
                En
                rektangulær
                bygning
                forbinder
                porticoen
                med
                rundtemplet.
                Bronzedørene,
                oprindeligt
                forgyldte,
                er
                originale,
                om
                end
                stærkt
                restaurerede. Højden
                til
                Pantheons
                kuppeltop
                og
                diameteren
                på
                bygningen
                er
                nøjagtig
                den
                samme:
                43,3
                m.
                og
                hullet
                i
                toppen
                har
                en
                diameter
                på
                8,3
                meter.
                Åbningen
                er
                den
                eneste
                lysgiver
                og
                virker
                også
                som
                ventilationskanal.
                Gulvet
                falder
                let
                mod
                midten,
                så
                regnvandet
                gennem
                kuppelåbningen
                kan
                opsamles
                og
                føres
                bort.  | 
    
| 
                
                 Taget,
                støbt
                i
                beton,
                støttes
                af
                8
                koncentriske
                tøndehvælvinger.
                Tykkelsen
                på
                taget
                varierer
                fra
                6,4
                m.
                ved
                basen
                til
                1,2
                meter
                ved
                toppen.
                Kassetteinddelingerne
                i
                taget
                og
                åbningen
                i
                toppen
                er
                lavet
                for
                at
                nedbringe
                vægten,
                uden
                at
                konstruktionen
                mister
                styrke
                og
                bæreevne.
                Kassetterne
                har
                sandsynligvis
                i
                antikken
                været
                udstyret
                med
                en
                eller
                anden
                form
                for
                dekoration. Betonen
                er
                en
                cementblanding
                af
                kalkmørtel
                og
                vulkansk
                grus,
                iblandet
                pimpsten
                og
                mindre
                klippestykker,
                meget
                lig
                moderne
                beton.
                Moderne
                forskning
                har
                målt,
                at
                trækspændingen
                er
                reduceret
                med
                hele
                80
                %
                ved
                konstruktionen
                af
                det
                gradvist
                tyndere
                tag
                og
                kassetteudskæringerne.
                Et
                imponerende
                stykke
                ingeniørkunst.  | 
      
| 
                
                 Den
                billedmæssige
                udsmykning
                i
                Pantheon
                er
                ikke
                speciel
                spektakulær.
                Af
                kongegravene
                ligger
                Victor
                Emanuel
                II
                (død
                1878)
                til
                højre
                i
                kirken.
                Lampen
                der
                lyser
                over
                monumentet
                er
                til
                ære
                for
                kong
                Victor
                Emanuel
                III,
                der
                døde
                i
                eksil
                i
                1947.
                Til
                venstre
                i
                kirken
                ligger
                gravene
                for
                Umberto
                I
                og
                hans
                dronning,
                Margherita
                di
                Savoia.
                Medlemmer
                af
                royalistiske
                foreninger
                holder
                stadig
                æresvagt
                ved
                de
                kongelige
                grave. Mange
                besøgende
                danskere
                har
                undret
                sig
                over
                ”Dannebrog”
                i
                det
                kongelige
                våbenskjold
                på
                gravene.
                Det
                er
                nu
                ikke
                det
                danske
                flag
                men
                et
                ligesidet
                hvidt
                kors
                på
                rød
                bund,
                som
                er
                våbenflaget
                for
                Kongehuset
                Savoien
                og
                den
                norditalienske
                provins
                af
                samme
                navn. Det
                første
                kapel
                i
                venstre
                side
                er
                indviet
                til
                det
                kunstneriske
                selskab,
                Confraternita
                degli
                Virtuosi
                di
                Pantheon.
                Dette
                selskab
                har
                haft
                en
                række
                store
                kunstnere
                og
                arkitekter
                fra
                barokken
                og
                fremefter
                som
                medlemmer,
                bl.a.
                Sangallo,
                Bernini,
                Cortona,
                Algardi
                m.fl.
                og
                selskabet
                eksisterer
                stadigvæk
                under
                navnet
                Accademia
                Pontefica
                di
                belle
                Arti
                og
                har
                i
                dag
                til
                huse
                i
                Palazzo
                Cancelleria
                ved
                Campo
                dei
                Fiori. I den tredje niche ligger maleren Rafael begravet i en enkel stenkiste med den latinske indskrift: Ossa et cineres Raphaelis - i oversættelse: Rafaels ben og aske. Busten oven over graven er fra 1833. Ved siden af ligger Rafaels forlovede, Maria Bibbiena. 
                Hun
                er
                ikke
                identisk
                med
                den
                berømte
                bagerdatter
                på
                Rafaels
                vidunderlige
                billede
                i
                Palazzo
                Barberini;
                hun
                hed
                Margherita
                Luti. Bag
                ved
                Maria
                Bibbienas
                grav
                ses
                det
                af
                Rafael
                bestilte
                billede
                af
                Lorenzetto,
                Madonna
                del
                Sasso,
                klippemadonnaen,
                fra
                1524.  | 
      
| 
                
                 Igennem
                århundreder
                hævdede
                og
                fremviste
                det
                berømte
                kunstakademi,
                Accademia
                di
                San
                Luca,
                at
                de
                var
                i
                besiddelse
                af
                Rafaels
                hovedskal.
                I
                1835
                genåbnede
                man
                Rafaels
                beskedne
                stenkiste
                i
                Pantheon,
                og
                kunne
                konstatere
                at
                Rafael
                i
                så
                fald
                må
                have
                haft
                2
                hoveder!
                 Ved
                en
                storslået
                iscenesat
                ceremoni,
                hvor
                Thorvaldsen
                som
                præsident
                for
                S.
                Luca-akademiet
                gik
                i
                spidsen
                for
                processionen,
                blev
                den
                originale
                Rafael
                igen
                bisat
                i
                Pantheon,
                og
                hele
                ceremonien
                er
                beskrevet
                af
                H.C.
                Andersen
                i
                hans
                rejsedagbøger
                fra
                Rom. Et
                yderligere
                Thorvaldsen-indslag
                i
                Pantheon
                ses
                efterfølgende
                i
                Kapellet
                for
                Korsfæstelsen.
                Korset
                er
                fra
                det
                15.
                årh.
                og
                på
                højre
                sidevæg
                nederst
                ses
                Thorvaldsens
                buste
                af
                pavens
                kardinalsekretær,
                Consalvi,
                hvis
                hjerte
                er
                begravet
                i
                stenkisten
                nedenunder
                med
                Thorvaldsens
                relief,
                der
                fremstiller
                Consalvi,
                da
                han
                overgiver
                de
                af
                franskmændene
                i
                1824
                fem
                tilbagegivne
                pavelige
                provinser
                til
                Pius
                VII.
                 Det var samme Consalvi der ved den franske besættelse af Rom i 1799 af den franske guvernør blev truet med, at franskmændene ville knuse den katolske kirke, hvis pavestaten ikke makkede ret. Hertil svarede Consalvi: Det tror jeg ikke på, det har vi selv forgæves forsøgt gennem de sidste 1800 år! | 
    |
| 
                
                 Var
                Pantheon
                også
                et
                kæmpemæssigt
                solur?
                 Robert
                Hannah,
                professor
                i
                antikkens
                historie
                og
                ekspert
                i
                antikkens
                tids-
                og
                kalenderberegning,
                har
                i
                2009
                fremsat
                den
                teori,
                at
                Pantheon
                også
                er
                konstrueret
                som
                et
                uhyre
                stort
                solur
                der
                bl.a.
                viste,
                hvornår
                det
                var
                forårs-
                og
                efterårsjævndøgn.
                 Når
                solens
                stråler
                kl.
                12
                middag
                ved
                forårs-
                og
                efterårsjævndøgn
                med
                et
                48
                graders
                vinkelindfald
                gennem
                hullet
                i
                kuplen
                ramte
                gitteråbningen
                over
                indgangen
                til
                Pantheon,
                så
                skinnede
                de
                magisk
                ud
                på
                gulvet
                i
                den
                søjlebårne
                nordvendte
                forhal
                til
                Pantheon.
                Dette
                anser
                Hannah
                ikke
                for
                at
                være
                en
                tilfældighed. Til
                støtte
                for
                teorien
                inddrages
                den
                store
                ottekantede
                aula
                i
                Neros
                gyldne
                Hus
                ved
                Colosseum,
                som
                i
                mindre
                format
                har
                samme
                kuppelkonstruktion
                som
                Pantheon
                og
                med
                det
                samme
                solindfald
                mod
                indgangen
                ved
                forårs-
                og
                efterårsjævndøgn.
                 Hannah ser ikke alene Pantheon som et astronomisk fænomen, men snarere som en essentiel del af den solkult der blev introduceret af kejser Augustus. 
                Og
                det
                højere
                teoretiske
                skoleridt
                inden
                for
                denne
                kejserlige
                solkult
                inddrages
                nu
                med
                en
                teori
                om
                en
                nøje
                indbyrdes
                placering
                af
                Pantheon,
                Augustus
                Mausoleum,
                solur
                og
                fredsalter
                (Ara
                Pacis)
                på
                Marsmarken
                sammen
                med
                Hadrians
                Mausoleum
                (det
                nuværende
                Castel
                Sant’Angelo). Denne
                solkult
                importerede
                romerne
                fra
                Egypten
                og
                den
                fik
                en
                væsentlig
                opblomstring
                under
                Kejser
                Hadrian,
                der
                byggede
                det
                nuværende
                Pantheon.
                 Der kan læses en mere uddybende omtale af Hannahs teori på Rom-guide.dk ved at klikke her. Og er man i Rom den 23. marts eller 23. september, så er der nu en god grund til at besøge Pantheon kl. 12 middag for at observere lysfænomenet.  | 
    |
| 
         Find rundt på Rom-guide.dk Ude til højre på siden finder du en linkfortegnelse med emner indenfor den kategori denne side omhandler. Efter disse link er der henvisning til nogle af de overordnede emner på Rom-guide.dk og sidst på listen kan du finde link, der fører dig tilbage til "hovedsiden" og til vort omfattende index, hvor alle sider på Rom-guide.dk er nævnt. Skulle du ved brug af Rom-guide.dk finde uvirksomme link, bliver vi meget glade, hvis du skriver til os.  | 
    |