Under
                en af disse store fester blev en smuk ung Vestalinde budt ind i
                kejser Neros private gemakker, og med viden om kejserens rygte,
                var ingen i tvivl om, hvad der skete mellem kejseren og den unge
                Vestalinde. Og der ventede hende nu en forfærdelig udgang på
                livet.
                Den
                offentlige mening reagerede dog så kraftigt, at præsterne
                afsagde en ”salomonisk” dom: Da kejseren var  ”Pontifex Maximus”  (den romerske kirkes
                overhoved),  måtte han betegnes som finere end almindelige
                dødelige, og hans handlinger måtte derfor bedømmes efter
                andre regler. Det hele blev således dysset ned, og den unge
                Vestalinde fik lov til at leve.
                Mellem
                Roma Termini (hovedbanegården)  og S. Maria degli Angeli
                findes det område, hvor flere Vestalinder blev levende begravet
                (det nuværende Piazza dell’ Indipienza), når de havde
                besudlet deres pandebånd.
                Måske
                er det kun en legende, at Rea Silvia – moderen til Romulus og
                Remus – måtte lide denne frygtelige død. Men fra Livius ved
                vi, at to Vestalinder Opimia og Floronia i året 217 f.kr. blev
                begravet på Campus Sceleratus, og romerske historiker har
                registreret navne på i alt 12 Vestalinder, der er begravet her
                uden for byens mure.
                Vestalinderne,
                der blev optaget i ordenen i 8 – 10 års alderen, skulle tjene
                i 30 år, hvorefter de kunne træde ud af tjenesten og eventuelt
                indgå ægteskab.
                Vesta var ildens (arnestedets) gudinde. Ilden i
                Vestatemplet symboliserede Statens beståen og gik ilden ud var
                det lig statens undergang. Ifølge romersk religion var det
                Aeneas, der havde bragt den evige ild til Rom fra Troja. Det
                inderste af templet var et Adytum (hemmeligt rum). Her
                brændte ilden, og kun Vestalinderne og Pontifex Maximus havde
                adgang dertil.