| 
                 Den
                protestantiske kirkegård  | 
             
            
              | 
                   
               | 
              
                
                 Som kirkegård for digterne og tænkerne,
                kunstnerne og videnskabsfolk er den protestantiske 
                kirkegård alias cimitero acattolico ved Porta San Paolo
                i arbejderkvarteret Testaccio gået over i historien. “Resurrectis”
                - til dem som vil genopstå - forkynder indskriften over
                indgangsportalen på Via Caio Cestio. 
                Omkring
                4000 “rom-beboere” fra hele verden, flertallet tyskere, englændere,
                russere og skandinaver, har i ly af den aurelianske mur fundet
                fred, men kirkegårdsnavnet er misvisende da også ortodokse og
                katolikker ligger her.
                 Den ældste del af kirkegården, Parte
                Antica, er kendt som hvilested for kendte personligheder. En
                simpel sten uden navn erindrer med indskriften: "Here lies
                one whose name was writ in water” om den tuberkuløse engelske
                romantiker John Keats. Også digterkollegaen Percy Bysshe
                Shelley, hvis legeme i 1822 blev skyllet op på kysten ved
                Viareggio, ønskede at blive begravet på et sådant sted. Den
                danske maler Asmus Carstens ligger begravet her som den første
                dansker, der blev forenet med det antikke Rom.
                De
                første begravelser fandt sted under besynderlige omstændigheder.
                På pavestatens tid måtte ikke-katolikker ikke blive begravet
                om dagen og derfor blev de døde begravet om natten ved fakkelskær
                og under politibeskyttelse. Også opsætning af kors på gravene
                var strengt forbudt. Først efter den italienske genforening i
                1870 blev det tilladt. 
                 Fordi
                gravene blev skændet af gæster fra Testaccios
                forlystelseskvarter omgav man i begyndelsen af det 19. århundrede
                det meste af    kirkegården
                med en grøft, Fossa dei Lani,
                der er gået ind i historien som det lident berømte
                sted for døde hunde. 
                 
                I
                dag er det det bedste legested for Roms kattekoloni. Ikke bare
                grøften, hvor de bliver fodret og plejet men også selve kirkegården
                har de valgt. 
                 Et
                besøg på kirkegården er for tyskere og englændere er
                "must", de senere år har også danskerne erkendt at
                verdens smukkeste kirkegård i det travle og støjende Rom er et
                besøg værd. 
                 Videnskabsmanden
                Georg Zoëga sagde engang at Rom er en by “som man enten ikke
                skal se, eller ikke forlade”. Dens tiltrækningskraft var så
                stor på ham at selvom længslen til Danmark til tider pinte og
                nagede ham, kunne han alligevel ikke forlade Rom med dets
                energi, kvindernes skønhed, livets lette og hurtige pulsslag,
                solen, varmen og palmerne.  | 
             
            
              | 
                   
                  
                  
              
  | 
              
                   
                  
                 
              
  | 
             
            
              | 
                
                 “Denne stad er dog den eneste, i
                hvilken det er umagen værd at leve”. 
                 Den
                dansk norske forfatterinde Marie Colban mente derimod at man
                skulle leve i Paris og dø i Rom. Men konsekvensen af begges
                holdning var den samme. Man forlod ikke Rom til sidst.
                Begravelsesstedet blev valgt afhængigt af den afdødes
                religion, nationalitet, tidsperiode, stand og ønske. 
                Det var ikke altid at det sidste ønske kunne opfyldes.
                Georg Zoëga havde ønsket sig at blive begravet ved siden af
                vennerne ved Cestius-pyramidens fod, men han fandt sit hvilested
                i San’Andrea della Fratte.
                 1800-tallet
                var en frugtbar periode for skandinaverne i Rom og denne
                kendsgerning kan aflæses af de danske gravsteder. Kunstnerne er
                pænt repræsenterede med bl.a malerne Harald Jerichau, Johan
                Bravo, Johan August Krafft, fornævnte Asmus Carstens, Hans Jørgen
                Hammer, Sophie Kloss, Jens Christian Holm og Tyge Bendix,
                billedhuggerne C.F. Holbech og Søren Seidelin Winther,
                forfatterne Carsten Hauch og Børge Janssen, fotografen Pietro
                Boyesen samt  komponisten
                Niels Ravnkilde.
                 En
                anden oplevelse man skal unde sig på kirkegården er at se på
                mindesmærkernes typologi samt de anvendte allegorier og
                symbolik. Formålet med mindesmærker er at udsende budskab til
                eftertiden om  afdøde.
                Desværre er formsproget i vor tid mere eller mindre glemt, kun
                få "ord" huskes stadig. En laurbærkrans betyder
                stadig sejr og hæder, de kristne symboler for tro, håb og kærlighed
                er kors, anker og hjerte, men hvad betyder et tempel, en
                obelisk, en fakkel henholdsvis ned- og opadvendt, en trane,
                slange og et spejl?
                 Svarene
                på dette kan findes i bogen "Vi kom fra Danmark"
                Conradianum 1998, som kan erhverves for 20 euro på kirkegårdens
                kontor. Bogen indeholder biografier af udvalgte danskere,
                desuden et kirkegårdskort med markering af alle danske
                gravsteder. Indtægterne
                ved bogsalget går ubeskåret til vedligeholdelse og istandsættelse
                af de gamle danske gravsteder.
                 Åbningstid: tirsdag til lørdag kl.
                09,00 – 17,00 søndag kl. 09,00 – 14,00 og mandag er der
                lukket. 
                
                SN 
                
               | 
             
            
              | 
               | 
             
           
         
       | 
       | 
      
        
 |