Karmelitermunken Ludovico de Castro (død1689) fortæller
                at Christian Payngk havde græmmet sig over at Danmarks
                skytshelgen, St. Knud, savnede offentlig dyrkelse i sit eget
                rige på grund af det der herskende kætteri, og han besluttede
                derfor af skaffe ham en sådan i Rom, hovedstaden for verdens
                riger.
                
                
                Payngk fik gjort pave Urban VIII opmærksom og
                interesseret i projektet og tilbage stod at finde en kirke, hvor
                kapellet kunne indrettes. Karmeliterordenens general, Theodoro
                Straccio, som gav tilladelse til at der kunne rejses et alter
                for den danske martyrkonge i ordenens kirke, Santa Maria in
                Traspontina, Payngk forventede at kapellet skulle bruges til
                begravelse af danske katolikker og en sten blev lagt i gulvet
                med følgende inskription: D(eo) O(ptimo) M(aximo). SOLIS DANIS
                IN URBE FIDEQUE ROMANA OBEUNTIBUS MONUMENTUM. ANNO D(omi) NI
                MDCLXV,  
                
                
                Den 7. januar 1641 blev kapellet indviet i overværelse af
                hele kardinalkollegiet. Ved messen medvirkede sangerne fra det
                sixtinske kapel og udenfor festede romerne i Borgokvarteret i 2
                dage med processioner, illuminationer og fyrværkeri. 
                
                
                En forskønnelse af kapellet blev påbegyndt i 1685.
                Payngk var ikke tilfreds med den gamle altertavle og Daniel
                Seiter, der 45 år tidligere havde tegnet barokarkitekturen,
                leverede derpå den nuværende altertavle. Den forestiller St.
                Knud i det øjeblik, hvor han synker død sammen for de
                oprørske bønders spyd og pile. Billedet trænger stærkt til
                en rensning og med de i kirken herskende lysforhold er det ikke
                muligt at danne sig et skøn over dets kunstneriske værdi.
                Payngk nåede ikke at se færdiggørelse af det kapel, der havde
                betydet så meget for ham. Han døde d. 31 januar 1687 i sit hus
                i Vico St. Jacopo i St. Dorotheas sogn i Trastevere. I
                kirkebogen i Santa Maria in Traspontina skrev man at han før
                sin død havde modtaget kirkens sakramenter og at han havde
                bestemt, at han ville begraves i karmeliternes ordensdragt. Man
                lagde ham ned i St. Knuds kapel foran alteret. Et halvt år
                efter, d. 6 juli 1687 kunne munkene tage det forskønnede kapel
                i brug. 
                I 1687, tre døgn efter Payngk, døde maleren Evert Keil.
                Måske havde han pådraget sig en feber, mens han gennem
                februarnattens regn og kulde i tynd sørgekåbe med vokslys i
                hånden fulgte sin ven og landsmands båre til Borgo. Dette er
                kun en formodning. Men i hvert fald må marmorfliserne i St.
                Knuds Kapel endnu have ligget løse, da de atter blev løftet,
                for at man kunne sænke Evert Keils 
                smalle kiste ned i krypten. Her venter han nu på den
                yderste dag. 
                
                
                Den tredje gravlagte er en anden dansk konvertit, Andreas
                Georg Bredal fra Frederiksstad i Norge, der fra 1759 tjente som
                fændrik i den danske hær, indtil han i 1770 afskedigedes som
                kaptajn , hvorefter han rejste til Rom og gik over til den
                katolske tro. Pave Pius VI gav ham ansættelse som fændrik i
                den korsikanske livvagt. Han døde i 1778 på selve den dag,
                hvor paven udnævnte ham til befalingsmand 
                og opnåede kun en alder af knap 40 år. Gravstenen
                fortæller, at han efter at have afsvoret den lutterske læres
                vildfarelser, foretrak at leve fattigt i Rom, beskæftiget med
                studiet af den katolske tros sandheder, fremfor i velstand i sit
                hjem. 
                
                
                Midlerne til at afholde en messe for St. Knud har aldrig
                været store. Det konstaterede H.C. Andersen, da han i 1841 for
                første gang besøgte Rom: "To smaa Tællelys brændte saa
                fattigt paa Sanct Knuds Alter". 
                
                
                I "En Digters Bazar" hedder det endvidere:
                "Alene stod jeg foran Helgenens Alter, min Barndoms Helgen!
                i hans Kirke havde jeg grædt ved min Faders Kiste, i hvis Kirke
                jeg var bleven konfirmeret. Sanct Knud, Alverdens Ære er
                forgængelig! I det fordums jordiske Kongerige lyder nu ingen
                Messe mere for din Sjæl, der brænder intet lys ved din Grav,
                og selv i Pavens By har du kun to fattige Tællelys".
                
                
                Derfor virker det ret opsigtsvækkende, da den katolske
                præst J.C. Lichtle i 1867 kunne meddele "Katolsk
                Kirketidende" at på St. Knuds festdag var kapellet igen
                festligt smykket og at man læste messe ved hans alter. Lichtle
                opfordrede i sit brev alle danske katolikker til at give gave
                til karmeliterne, der vedligeholder kulten for St. Knud.
                
                
                I 1906 skete der endelig noget. Der dannedes en
                indsamlingskomité, der skulle rejse midler til en genrejsning
                af kapellet. Mange danskere, besøgende som bosiddende, 
                deltog i arbejdet, bl.a. musikhistorikeren Angul
                Hammerick  og
                forfatteren Børge Janssen. Det lykkedes at indsamle 3000 lire,
                et imponerende beløb. For pengene indkøbtes 2 bronzekandelabre
                til alteret og for resten af pengene stiftedes et fond, for hvis
                afkast der skulle læses messer på St. Knudsfesten og på
                kongens dødsdag. Desuden skulle fondens midler betale olien til
                den evigt brændende lampe, der hang foran alterbilledet. En
                kreds af katolske kvinder broderede et smukt tæppe, der lagdes
                på altertrinene. Det forestiller en siddende St. Knud med
                inskriptionen: Santus Canutus - Danorum Rex - ac Protomartyr.
                Udover det indsamlede beløb resulterede indsamlingen i en
                opmærksomhed i den store offentlighed, som indtil da havde
                levet i uvidenhed om kapellet. Desværre placeredes de
                indsamlede midler i østrigske statspapirer, der mistede deres
                værdi under første verdenskrig, men allerede i 1920 indtrådte
                en fornyet interesse for kapellet, da Christian X og dronning
                Alexandrine besøgte det. De skænkede en skriftestol og senere
                fulgte flere gaver. 6 bænke med kongens monogram, hvor der var
                plads til 24 personer, blev opstillet og gesandtskabet i Rom
                blev pålagt at der altid var midler til at læse messe på St.
                Knuds festdag, 19 januar. Siden da er der løbende sørget for
                kapellets bevaring og brug. Alteret pyntes på denne dag med
                danske farver, røde og hvide blomster. Karmelitermunkene
                leverer de røde, de hvide sendes af ambassaden. Messen afholdes
                så vidt muligt på dansk. Kontakt ambassaden om det nøjagtige
                tidspunkt for messens afholdelse.
                
                
                I 1931 modtog i øvrigt kapellet et relikvie fra en dansk
                læge. Han havde under et tidligere besøg spurgt om kirken
                havde et sådant og da han erfarede at det ikke var tilfældet,
                lovede han at skaffe en knogle af Knud den Hellige.
                Nationalmuseet restaurerede i 1875  kong Knuds jordiske rester og professor i anatomi ved
                Københavns Universitet, Frederik Theodor Schmidt, blev kaldt
                senere til Odense for at undersøge skelettet. Det vides ikke
                hvem der fjernede relikviet, men professor Schmidt blev senere
                gift med den katolske Louise Sophie d’Auchamp, hvis bror har
                var leder af indsamlingskomiteen i 1906.