| 
                  Og det efter at de på
                forespørgsel har overbevist Schweizergarden om at de kommer fra
                et tysktalende land! 
                Der er flere forklaringer på navnet, én er at jord skulle være bragt
                fra Jerusalem i det hellige land til kirkegården. Jorden skulle
                stamme fra “Blodmarken”, det stykke jord, der var købt for
                de 30 sølvmønter af ypperstepræsterne. Navnet kan føres
                tilbage til det 14. århundrede. Den “hellige jord” er en
                tysk ø i kanten af Vatikanstaten og er ifølge Lateranaftalen i
                1929 mellem Mussolini og Vatikanet eksterritorial. Det vil sige
                at at området ikke tilhører Vatikanet men Italien, skønt
                adgang kun er mulig via Vatikanet. Under krigen respekterede den
                tyske besættelsesmagt og SS dette, selv jøder kunne begraves
                her. 
                Sammen med dens kirke, Santa Maria della Pietà, i
                hvis intime stilhed mange pilgrimme, uforstyrret af turiststrømmen,
                holder andagt, danner stedet et mødested for tysk-romerne og
                besøgende fra de tysksprogede lande. Den kan takke Rom som
                centrum for den katolske kristenhed for sin eksistens og
                skikkelse. Ingen anden by er så rig på stiftelser fra
                forskellige kristne nationer og der findes intet andet så
                privilegeret sted som Campo Santo i Vatikanet ved Peters-kirken. 
                Over indgangen til kirkegården er anbragt et porcelænsbillede, som
                forestiller kejser Karl d. Store, som grundlægger med
                kirkemodellen i hænderne. Nedenunder er indskriften “CAROLUS
                MAGNUS ME FUNDAVIT “ - “Karl d. Store har grundlagt mig”.
                Gennem den kunstfærdige smedejernslåge træder man ind i
                haven, der er omkranset af høje mure. Ingen pompøse
                grav-mausoleer  ses. Tværtimod, små grave, sirlige
                marmorstatuer, et trækors. 
                Sandsynligvis skænkede pave Leo III i året 781 kejseren et landområde
                ved siden af Peters-kirken, på hvilket han lod bygge en
                residens,  der i dag
                ikke er nogle spor tilbage af. 
                Ved siden af grundlagde han sin Scola Francorum for de
                gejstlige fra Franken, som her udover liturgi også skulle lære
                latin og teologi. Det var også disse gejstliges opgave at sørge
                for pilgrimme, som dengang begyndte at strømme til Rom fra
                Franken.  Udmattede af den lange fodtur over Alperne kom de til Rom,
                hvor de havde behov for husly og pleje. Nogle døde her og ønskede
                at blive begravet ved St. Peters grav, målet for deres rejse. 
                Således opstod Campo Santo Teutonico. Egentlig rækker den nuværende
                kirkegårds historie længere tilbage end til Karl d. Stores
                tid. I den romerske kejsertid lå Caligulas og Neros Circus
                Vaticanus her og kirkegården er, ifølge Tacitus, derfor
                plettet af de første martyrernes blod. 
                I
                midten af det 15. århundrede, sandsynligvis i det hellige år
                1450, sluttede tyske kuriemedlemmer og tysk-romerne sig sammen
                til et “De arme sjæles Broderskab” under ledelse af den daværende
                skriftefader fra Peters-kirken, Johannes Golderer. I 1579 ophøjet
                til ærkebroderskab af pave Gregorius og endnu i dag består det
                af ca. 200 medlemmer, som alle kommer fra landene i det
                tidligere romerske rige. På dette tidspunkt strakte kirkegården
                sig længere mod øst end den nuværende og mod vest helt til
                det ungarske hospiz’s have. 
                I de følgende århundrede blev kirkegården stadig beskåret i takt med
                Peters-kirken blev udbygget og bl.a. kolonnaden og den nuværende
                plads foran Peters-kirken blev anlagt. 
                Ved særlige religiøse lejligheder, som f.eks. messen d. 8. december, ærkebroderskabets
                hovedfest, bærer brødrene middelalderens lange sorte kutter
                med hætte. Fællesskabet, det var den første tyske
                nationalstiftelse i Rom, er endnu i dag ejer og administrator af
                Campo Santo Teutonico. Kun pilgrimme og fastboende i det tyske
                sprogområde har ret til at blive begravet her. I tidens løb
                har prælater og aristokrater, men også kunstnere og pilgrimme,
                fundet deres evige hvile her. 
                Indtil de første årtier i det 17. århundrede var massegrave
                almindelige ved siden af enkeltgrave og begravelsen af den døde
                foregik uden kiste. På grund af pladsmangel var
                “liggetiden” som regel 8 - 10 år. Inden en genanvendelse
                blev de jordiske rester af de tidligere begravede fjernet og
                lagret i benhuset. Senere blev simple trækister tilladt og fra
                1924 blev de nuværende krypter obligatoriske. Foretrukne
                gravpladser var området ved kirkeindgangen, langs med kirkegårdsmuren
                og rundt om Theodor Achtermanns bronzekors i centrum af Campo
                Santo Teutonico. Kun i disse områder finder man indtil
                begyndelsen af det 20. århundrede familiegravsteder forsynet
                med gravplader og mindesten. 
                Til ind i det 19. århundrede var der forholdsmæssig få gravplader,
                mest over gejstlige, medlemmer af kurien samt købmænd og håndværkere,
                som var kommet til penge. Ofte blev der gennem generationer
                begravet medlemmer fra den samme familie uden at notere deres
                navne på pladen. Først fra midten af det 19. århundrede
                findes talrige grav- og mindesten på enkeltpersoner, et tegn på
                det opsving, den tyske koloni oplevede gennem tilgangen af
                kunstnerne og dannelsesrejsende. 
                I årene 1962-75 blev kirkegården gennemgribende restaureret og ved den
                lejlighed blev mange gravsten flyttet fra en plads i kirkegulvet
                til en plads i muren, dels på kirkemuren og dels i gangstierne. 
                Ved en rundgang på kirkegården vil man opdage talrige betydende
                tysktalende personligheders gravsteder af hvilke kan nævnes
                Prins Georg af Bayern, maleren Friedrich Overbeck, maleren og
                billedhuggeren Johann Martin von Wagner og fyrstinde Caroline
                von Sayn-Wittgenstein. Sidstnævnte var fra 1849 Franz Liszts
                livsledsager og havde stor indflydelse på hans musikalske
                skaben. 
                For ikke at nævne de 2 gravsteder, der har interesse for danske besøgende,
                maleren og munken Albert Küchler (1803-1886) samt prinsesse
                Charlotte Frederikke af Mecklenburg-Schwerin (1784-1840),
                Frederik d. 7's mor. 
                Efter rundgangen vender man sig mod smedejernsporten og læser, idet man
                går ud, indskriften: Teutonies In Pacem. Med sine blomster,
                cypresser og palmer ligger kirkegården så fredeligt og skønt
                i skyggen af Peterskirken at den synes at forsone sig med døden. 
                
                
                SN 
               |