| 
                 1608 er han på Malta, hvor han
                bliver slået til ridder af Malteserordenen, men allerede året
                efter er han flygtet til Sicilien, samtidig med at han maler
                nogle af sine bedste billeder overhovedet.  
                Pavens amnesti kommer i 1610,
                men ved en fejltagelse bliver han fængslet.  
                Løsladt, men for sent kan han
                fra stranden ved
                Porto Ercole i Toscana hjælpeløs
                se på at båden, der skulle bringe ham til Rom, sejler uden
                ham.  
                Hurtig
                fysisk og mental kollaps følger, og han dør få dage senere,
                den 18. juli 1610. Caravaggio som maler: Caravaggios liv i
                skellet mellem det 16. og 17. århundrede er blandt de mest
                eventyrlige for en stor billedkunstner.  
                Han
                levede, som i sine billeder, et liv i lys og skygge, fra
                inspiration til mord:  
                En
                passioneret mand, der det meste af sit liv var på flugt eller i
                skjul. Alligevel formår han gennem sit forholdsvis korte liv,
                kunstnerisk at spejle sin tid på en sådan måde, at det
                placerer ham som en af barokkens største og mest dramatiske
                kunstnere.  
                En
                kunstner, født af den turbulente tid, hvor barokken blev skabt
                i lyset og næret af den katolske kirkes modreformation over for
                protestantismen.  
                Med
                sin brug af modeller fra samfundets jævne lag, såvel i sine
                tidlige verdslige billeder som i sine senere  store religiøse kompositioner, med sin let fortolkelige
                realisme og fromhed i udtrykket og sin dramatiske udnyttelse af
                lys- og skyggevirkninger,  på
                italiensk chiaoscuro,  appellerede
                han på bred basis til tidens religiøse og reformistiske krav.  
                Få
                kunstnere har haft så lang og afgørende indflydelse på sin
                eftertid som Caravaggio nåede i sit korte liv.  
                Han
                drejede næsten alene malerkunsten væk fra renæssancens
                klassiske og idylliserede billede af verden og frem til et
                realistisk og kontrastfuld billede af virkeligheden, hvor
                mennesker, selv i hans billeders religiøse iklædning, kunne
                genkende sig selv under den guddommelige styrelse.  
                I
                Rom finder man Caravaggio på: 
                Galleria
                Borghese: 
                Bacchino
                Malato (den syge Bacchus), Ragazzo con Canestro di Frutta (Ung
                mand med frugtfad), Madonna del Serpe (Madonna med slangen), San
                Gerolamo scrivente (Den skrivende San Girolamo), Davide con la
                Testa di Golia (David med Goliaths hoved), Ritratto di Paulo V
                (Portræt af Paul V) og San Giovanni Battista (Johannes Døberen). 
                Galleria
                Nazionale di Arte antica:  
                La
                Madonna Narciso (Narcissus) og San Giovanni Battista (Johannes Døberen). 
                Musei
                Capitolini: 
                La
                buona Ventura (Lykken), Ragazzo morso da un Rana (ung mand bidt
                af slange), Ritratto di un Oste (Portræt af krovært), Ritratto
                di un Villico (Portræt af en bonde), Caraffa con Fiori
                (Karaffel med blomster) og San Giovanni Battista (Johannes Døberen). 
                Galleria
                Doria Pamphili: 
                Riposo
                nella Fuga in Egitto (Hvil under flugten til Egypten), La
                Maddalena (Maria Magdalene) og San Giovanni Battista (Johannes Døberen). 
                Collezione
                Coppi: 
                La
                Decapitazione di Oloferne (Halshugningen af Olofernes). 
                Pinacoteca
                Vaticani:  
                La
                Deposizione nel Sepolcro (Gravlæggelsen).  
                San
                Luigi dei Francesi: 
                La
                Vocazione di San Mattheo (Matthæus kaldelse), Il Martirio di
                San Mattheo (Matthæus martyrdød) og San Mattheo e l’Angelo (Matthæus
                og englen). 
                Santa
                Maria del Popolo: 
                La
                Crocifissione di San Pietro (Peters korsfæstelse) og La
                Coverzione di San Paolo (Paulus omvendelse). 
                Chiesa
                dei Cappucini:  
                San
                Francesco Orante (Den bedende Franciskus). 
                Sant’
                Agostino: 
                Madonna
                dei Pellegrini (Pilgrimsmadonna). 
                Derudover
                er der en række billeder i Rom, der er tillagt Caravaggio, primært
                i Galleria Spada og Pinacoteca Vaticani. 
                
            
                
                PK 
           |