| 
                        
                        
                        
                        
                         Peters-kirken
                        hører ikke hjemme i Borgo, men i Vatikanstaten. Dog har
                        Peters-kirken sin naturlige plads i en omtale af Borgo,
                        da en stor del af rionens historie bærer præg af den
                        berømte nabo. 
                        Området
                        mellem Peters-kirken og Tiberen var tidligere et kvarter
                        med små snørklede gader, som man kender det fra den
                        gamle bydel på den anden side af floden. Her lå mange
                        små huse omkring Piazza Rusticucci, som forsvandt med
                        fasciststyrets renovering af området i 1936, hvor man
                        anlagde den bredde Via della Concilliazione for at
                        besejle udsoningen mellem staten og kirken ved
                        konkordatet af 1929.    
                        Den
                        kære Mussolini var jo så glad for de bredde
                        boulevarder, at han anlagde denne gade, der betød, at
                        man pludselig kunne se Peters-kirken helt nede fra
                        Tiberen, hvor man tidligere først så kirken, når man
                        drejede om hjørnet og stod midt på Peters-pladsen. 
                        Her,
                        hvor paradegaden nu løber mellem de kolde
                        monumentalbygningers facader, gik tidligere de to gamle
                        gader Borgo Vecchio og Borgo Nuovo, og mellem dem lå et
                        smukt kvarter med beboelseshuse, kirker og klostre. Og når
                        man fra en af de små gader kom ud på Piazza Rusticucci
                        og pludselig stod på den mægtige Peters-plads med
                        Bernini's smukke kolonnader og den enorme basilica, må
                        synet have virket som en åbenbaring. Tabet af denne
                        oplevelse er desværre væk for altid. 
                        Vil
                        man have lidt af den oplevelse, som det må have været,
                        kan man gå til Peters-kirken gennem Porta Santo Spirito,
                        hvor man ledes frem mod kirken af den smalle gade ved
                        Santo Spirito hospitalet. 
                        Man
                        kan også vælge at gå mod Peters-kirken gennem
                        kvarteret nord for Via della Concilliazione. Her i
                        mellem Via dei tre Pupazzi (De tre Figurers Gade) og Via
                        dei Ombrellari (Paraplymagernes Gade) findes den lille
                        hyggelige Piazza delle Vaschette, der er en af Rom's ældste
                        og meget karakteristiske småpladser. 
                        Pladsen
                        har fået navnet efter de skåle, der opfanger vandet
                        fra en fritstående fontæne fra 1898, om hvilken det
                        siges at vandet er helbredende for adskillige sygdomme. 
                        På
                        denne lille plads kan man mindes det tidligere
                        provinsielle Rom i de omgivne kvarterer, der var præget
                        af armod og hvor Borgo's egentlige beboere, der har
                        meget til fælles med naboerne i Trastevere, har levet
                        deres stille liv op af den mægtige Vatikanstat. 
                        Peters-pladsens
                        eksistens går helt tilbage til oldtiden, hvor kejser
                        Konstantin byggede den første lille kirke over Sankt
                        Peters grav, og fra arkiver i Vatikanet ved man, at
                        pladsen foran denne kirke blev kaldt Paradiset, samt at
                        der midt på denne plads var en fontæne, som man kaldte
                        "Fonte di papa Simmaco". 
                        I
                        Jubelåret 1500 blev Peters-pladsen brugt som arena for
                        tyrefægtninger, hvilken blodig sport var meget yndet både
                        blandt rangspersoner og den brede befolkning, der strømmede
                        til i hobetal for at nyde disse ypperlige sportslige præstationer. 
                        Tyrefægtninger
                        fandt i øvrigt sted mange andre steder i byen, blandt
                        andet i den faste arena i Testaccio, på Piazza Farnese
                        og ved Augustus' mausoleum. 
                        Ved
                        kirken Santo Spirito in Sassia lå engang et herberg for
                        fattige pilgrimme indtil pave Innocent III i 1198
                        begyndte opførelsen af Ospedale Santo Spirito (Helligåndens
                        Hospital), der fungerer som hospital den dag i dag. 
                        Hospitalet
                        skulle efter sigende være blevet bygget, da paven var
                        bekymret over de mange børnemord, der skete på grund
                        af befolkningens armod. 
                        Et
                        drømmesyn fik paven til at beordre hospitalsbrødrene
                        til at tage imod ethvert spædbarn som mødrene
                        afleverede, og man etablerede en diskret
                        afleverings-anordning i en lille udbygning med en
                        drejeskive, gennem hvilken man kunne aflevere barnet
                        uden at blive set og således være ganske anonym. 
                        Børnene
                        på Ospedale Santo Spirito blev kaldt "figlio della
                        casa" - barn af huset, hvilken betegnelse de var
                        ganske stolte af, og som betød, at de, når de voksede
                        op automatisk fik borger-status - med de rettigheder der
                        fulgte heraf - og en fortrinlig uddannelse. 
                        Disse
                        "trovatelli" - hittebørn, nød stor
                        popularitet i Rom og blev altid beundret, når de gik i
                        procession under kirkelige handlinger, ligesom
                        hospitalet satte en ære i at vise, hvor godt de havde
                        det. 
                        Når
                        børnene på Helligåndens Hospital havde det så godt,
                        kunne man jo få den tanke, at nogle af dem blev passet
                        af deres egne ukendte forældre blandt hospitalets brødre
                        og søstre, hvor de var ""nato a lo sbarajo"
                        - født ved en fejltagelse. 
                        Der
                        ligger i forbindelse med Santo Sisto en gammel bygning på
                        hvis facade, der var en altan, som nu er ombygget til en
                        karnap. Herfra blev i sin tid "il Volto Santo"
                        - svededugen med Jesus ansigt fremvist hvert år den
                        anden søndag efter helligtrekonger. 
                        Svededugen
                        fremvisning blev indstiftet af pave Innocent III ved et
                        reskript af 13. januar 1208, og dugen blev mellem de årlige
                        fremvisninger opbevaret i et kostbart skrin, som efter
                        fremvisningen blev båret i procession til
                        Peters-kirken, hvor det stod udstillet til erindring om
                        brylluppet i Kana. 
                        Navnet
                        Veronica menes at være en simpel sprogforbistring
                        gennem romernes udtale af "vero ikon" - det
                        sande billede, anvendt om en eller anden ukristen
                        fremstilling af frelserens portræt. 
                        Mange
                        har gennem tiden elsket Rom og romerne, og derfor rejst
                        til Rom, som vi gør det i dag. Og mange blev i Rom
                        resten af livet - og døde der! 
                        Udenfor
                        Porta San Paolo ligger den protestantiske kirkegård,
                        som minde herom. Gennem lange perioder måtte
                        begravelser på denne "kætter-kirkegård" ske
                        om natten, hvor ligtoget listede sig gennem Rom's gader
                        i ly af mørket for ikke af blive forulempet. 
                        Havde
                        man derimod fået den rette tro under sit ophold i Rom,
                        kunne ens jordiske rester finde hvile på indviet jord
                        indenfor byens mure og her ganske få skridt fra
                        Peters-kirken på den gamle kirkegård Campo Santo dei
                        Tedeschi for enden af Via della Sagrestia. 
                        Det
                        er en smuk gammel kirkegård, der er værd af besøge
                        alene som en lille stille grøn oase her midt i Rom, men
                        det er også urgamle sakrale omgivelser, hvor man
                        allerede på Karl den Stores tid begravede tyskere, der
                        døde i Rom.  
                        På
                        kirkegården kan man finde den danske konge Frederik
                        VIII's mor, Charlotte Frederikke's gravmæle. Det er et
                        meget enkelt marmorsarkofag, der er anbragt op af muren
                        til S. Maria della Pietá. Bag sarkofagen er rejst en
                        marmorgavl med en engel, der peger på teksten "Orate
                        pro anima eius" - bed for hendes sjæl. 
                        Beboerne
                        i Borgo kaldes "borghiciani" og som beboere i
                        andre rioni havde de også deres øgenavne. Blandt andet
                        blev de kaldt "blodædere", fordi man værdsatte
                        lokale retter som blodbudding, der var tilberedt på en
                        pande med svinefedt, olie og krydderier.  
                        De
                        blev også hængt ud fordi de spiste "polenta"
                        - majsgrød, hvilket er for norditalienere, som
                        spaghetti er for syditalienere og at spise majsgrød i
                        Rom er en ren skændsel. således opstod skældsordet
                        "polenta-ædere", som de stakkels borghiciani
                        må bære rundt på.   
                        På
                        den anden side af Tiberen sagde man "Indo' se magna
                        pulenta" - hvor er det man æder polenta, og
                        svarede "In Borgo". 
                        
                       |