Deres
                        forplejning var sluppet op, og specielt mangel på vand,
                        var katastrofal. Lige før soldaterne opgav og bukkede
                        under for strabadserne, så de en ung pige (en virgine),
                        der vinkede af dem, og gravede i jorden med sine bare hænder. 
                        Og der hvor hun havde gravet sprang en kilde frem.
                        De
                        romerske soldater og denne historie er legendariske, men
                        kilden der forsyner Trevi-fontænen med sit klare grønne
                        vand er der stadig, og giver også vand til mange andre
                        fontæner i Rom - ligesom den i sin tid tilførte vand
                        til Agrippa's termer, der lå bag Pantheon.
                        Den
                        første Trevi-fontæne, som kendes er fra 1412. Det var
                        en lille primitiv fontæne med afløb til tre bassiner
                        foran et beskedent brøndhus. Efterfølgende har mange
                        hver for sig bidraget til rekonstruktioner og varierende
                        udsmykninger til fontænen, og selvom den sidste indsats
                        blev gjort af Nicola Salvi, står der Bernini over den
                        fontæne, man i dag kan se på bagsiden af Palazzo Poli.
                        Der
                        er mange legender omkring Trevi-fontænen.  Det
                        hedder bl.a. i folkemunde at "l'aqua de Trevi é
                        una gran aqua", da man mente at vandet kunne
                        helbrede hele 12 forskellige sygdomme, og at "chi
                        beve l'aqua de Trevi, nun se ne scorda" (den der
                        drikker af Trevi's vand, vil ikke kunne glemme det).
                        Det
                        sidste ordsprog blev udlevet ved den folkelige skik, at
                        når en ung mand skulle forlade Rom, gik han med sin kæreste
                        i hånden til Trevi-fontænens bassin med den lille
                        "fontanalla degli innamorati" (de forelskedes
                        lille fontæne). 
                        Pigen
                        medbragte et glas, som ingen nogensinde havde drukket
                        af, fyldte det med vand fra fontænen og gav det til den
                        unge mand, som tømte det. Han gav herefter det tomme
                        glas tilbage til sin kæreste, som symbol på, at han
                        ville vende tilbage til hende - og med en højtidelig
                        bevægelse knuste hun glasset mod brolægningen.  
                        Dette
                        er blevet til den ceremoni, man kan se i vore dage, hvor
                        man i stedet for at drikke af vandet, kaster en soldo
                        over venstre skulder og hvisker Arrive'derci Roma!
                        Mange
                        følger denne tradition, og det bliver da også til en
                        net sum, som Rom's myndigheder kan samle op fra fontænen,
                        selvom romerne selv mener, at dette, at kaste en mønt,
                        ikke fører til noget som helst. Nej, man skal som et
                        minimum drikke af fontænen for at kunne ønske sig
                        tilbage til Rom.
                        Fra
                        Trevi-fontænen er der ikke langt til Quirinal-højen,
                        der prydes af samlesættet med Castor og Pollux og deres
                        heste, som er årsagen til at højen populært kaldes
                        Monte Cavallo - Hestehøjen.
                        Gruppen
                        stod oprindeligt for enden af Alta Semita, der fra 1561
                        blev kaldt Strada Pia efter Pius IV.  Den hedder i
                        dag Via del Quirinale og fortsætter så langt øjet rækker
                        ud af Via XX Settembre, gennem Porta Pia til Ponte
                        Nomentana.
                        Sixtus
                        V, der holdt af lange lige gader og havde smag for et
                        vue for enden af disse, lod i 1588 arkitekten Domenico
                        Fontana flytte de to herre og deres heste nogle meter.
                        Og for at få en nobel afslutning samt for at pryde
                        pladsen foran sit palads, lod han bygge en fontæne
                        mellem skulpturerne. På soklerne til de to
                        skulpturer stod der oprindeligt, at den ene var af
                        Phidias og den anden var af Praxiteles, og at
                        mandsfiguren forestillede Alexander den Store med sin
                        ganger Bucafalos. 
                        Det
                        fik pave Urban VIII  imidlertid fjernet i 1634, da
                        han havde fundet ud af, at disse 2 græske kunstnere
                        ikke var samtidige med Alexander den Store, som således
                        ikke kunne have stået model.  
                        Og
                        videre i 1781 fandt man i Marsmarken den ene af de 2 ægyptiske
                        obelisker, der tidligere havde prydet kejser Augustus'
                        gravmæle, hvilket fik Pius VI til at ønske denne rejst
                        her på Piazza Quirinale. 
                        Arbejdet
                        blev givet til Giovanni Antinori, der fjernede fontænen,
                        flyttede de 2 skulpturer, drejede dem en halv omgang,
                        placerede obelisken i midten og satte et bassin - hentet
                        fra Castortemplet på Forum Romanum - foran hele
                        herligheden.
                        Bygningsværket
                        var ikke populært hos roms befolkning, og før
                        obelisken skulle rejses, blev Antinori advaret gennem et
                        anagram på hans navn "Antinori - Non tirai" (Antinori
                        - træk ikke, d.v.s. i de reb, der skulle rejse
                        obelisken), og paven blev drillet med ordene "Opus
                        Per-Phidia Pii VI" (Pius VI's afskyelige værk).
                        Piazza
                        Barberini ligger også i Rione Trevi, og her finder man
                        - midt på den trafikerede plads Triton-fontænen, som
                        naturligvis må have nogle ord med på vejen.
                        Skaberen
                        af denne fontæne er Urban VIII, eller rettere, det var
                        ham der fik Gian Lorenzo Bernini til at opføre nogle af
                        Rom's mest fantastiske fontæner.
                        Bernini's
                        første fontæne blev Api-fontænen til Belvederegården
                        i Vatikanet og siden "søsteren" her på hjørnet
                        af Piazza Barberini og Via Veneto, der blev opført for
                        at udnytte overskudsvandet fra Triton-fontænen.
                        Som
                        inskription på Api-fontænen lod Bernini mejsle, at den
                        var skabt i det XXII år af Urban VIII's pontifikat - i
                        stedet for, som rigtigt var, i det XXI. Der manglede således
                        1½ måned i det 22. regeringsår. Fejlen gav
                        anledning til folkelig hån mod den ødsle pave, og
                        bl.a. en såkaldt pasquinade, der sagde, at ikke alene
                        udsugede Urban VIII folket, han ville også udsuge selve
                        tiden.
                        Fejlen
                        blev naturligvis hurtigt rettet, således pontifikatets
                        årgang blev anført til XXI, hvilket blev udlagt som,
                        at paven ikke ønskede at opleve sit XXII. regeringsår.
                        Faktisk døde Urban VIII  8 dage før sit
                        pontifikats XXII. år.
                        Selve
                        Triton-fontænen blev skabt i 1643, og regnes for en af
                        Bernini's fornemmeste fontæner. Den er blevet besunget
                        af digtere fra alle verdensdele, skildret af utallige
                        malere, beskrevet af kunsthistorikere og omtalt i
                        hundredvis af artikler og rejsebreve - bl.a. af vor egen
                        H. C. Andersen, der havde sin bolig i kvarteret.
                        I
                        kvarteret boede også Thorvaldsen, hvilken man kan se af
                        marmortavlen på ejendommen i Via Sistina 46.
                        Thorvaldsen
                        havde sin gang i det af mange danske kunstnere på den
                        tid søgte osteria "Il Baiocco" i starten af
                        Via Capolecase, hvor også hans værksted lå - i en
                        bygning der nu er nedrevet for at give plads for en
                        kedelig kontorejendom
                        Ved
                        Piazza Barberini er man på kanten af det fornemme
                        "Turistkvarter" omkring Via Veneto, der ender
                        oppe ved Borghese-parken.  Her ligger de dyre
                        hoteller og restauranter og her vrimler det med
                        velhavende turister og tjenere i hvide jakker. Så den
                        vej går vi ikke! 
                        Næ,
                        vi vender snuden den anden vej, for der er stadig lidt
                        tilbage af Rione Trevi's oprindelige jeg i de små gader
                        mellem Piazza Barberini og Trevi-fontænen. 
                        Her
                        finder vi stadig nogle små madhuler, som har sine rødder
                        i den gamle værtshuskultur, der engang var
                        kendetegnende for området. Her kan man stadig finde små
                        trattorier med opslag som "Kreditten er død - dræbt
                        af dårlige betalere" eller "I dag gives ingen
                        kredit - men i morgen".
                        Her
                        hører man vendinger som "til kallun skal mynte,
                        til skinke skal ærter - og til begge dele en god slurk
                        vin" eller, når der siges at suppen er god for syv
                        ting, "den stiller sulten og slukker tørsten,
                        skyller tænderne og renser tarmene, hjælper fordøjelsen
                        og giver skønhed og røde kinder.
                        Det
                        er her, der er noget at komme efter - det er her
                        Thorvaldsen og Andersen ville have spist frokost.