| 
          
            
              | Bernini
                versus Borromini |  
              |      
 | Gian
                Lorenzo Bernini (1598-1680) og Francesco Borromini (1599-1667)
                er barokkens to store arkitekter i Rom. To genier, hver i deres
                egen ret, men også to vidt forskellige personligheder. Fra en
                ungdom, hvor de samarbejdede på flere projekter, udviklede de i
                moden alder et had til hinanden i en sådan grad, at de ikke lod
                en lejlighed gå tabt til at skændes og chikanere hinanden.
                 Bernini,
                og med rette betragtet som den største billedhugger i sit århundrede,
                og dertil også en fremragende arkitekt og maler, var en
                flamboyant syditaliensk type, neapolitaner af fødsel. Hans
                tidligt udviklede talent og brændende religiøsitet bragte ham
                hurtig berømmelse som den betydeligste kunstner i Rom, specielt
                under pave Urban VIII (1623-44). En Aladdin-type i romersk
                barokforklædning, midt i modreformationens brændende religiøse
                og kunstneriske smeltedigel. Når man tænker på, hvor mange
                pladser, paladser, kirker, skulpturer og fontæner der bærer
                hans signatur, så kan ingen fratage Bernini hans helt enestående
                placering og position. Skulle man være i tvivl, så er et
                enkelt blik på hans dobbelt-kolonnade omkring
                Peters-pladsen et tilstrækkeligt bevis for hans storhed og
                skelsættende betydning.
                 Borromini
                kom fra Lombardiet i Norditalien. Han tilfører barokken, på
                sin egen og dybt originale vis, er en helt ny brug af
                geometriske figurer og størrelser i arkitekturen. Hans facader
                og rum er en blanding af kvadrater, rektangler,
                trekanter, romber og ovaler, ofte i dristige
                blandingskompositioner der arbejdede med en bevidst udnyttelse
                af perspektiv, dybde og plastisk sammenhæng. Skulle man være i
                tvivl om Borrominis betydning, så er et enkelt blik på den
                indre plan og konstruktion af kirken St Ivo et tilstrækkeligt
                bevis for Borrominis radikalt fornyende indflydelse,
                originalitet og storhed som arkitekt. Hér stod han i lodret
                modsætning til Berninis mere lovbundne og klassisk inspirerede
                krav om ideelle og universelle proportioner.
                 Borromini
                var en enspændertype, melankolsk af natur, nærtagende i
                sygelig grad og med et hidsigt og opfarende temperament. En mand
                der var i næsten konstant konflikt med såvel venner som
                fjender. En mand det var let at latterliggøre, hvad Bernini
                ikke undlod ved enhver anledning. Hans grublende og melankolske
                natur, næret konstant af Berninis store medgang, førte ham ud
                i dyb fortvivlelse og depression de sidste år af hans liv. Han
                mistede flere byggekommissioner og måtte tåle uønskede ændringer
                på en del af sine bygninger. Hans tid gik efterhånden alene
                med mere og mere fortærende og altopslugende nye beregninger
                over komplicerede matematiske konstruktioner. Matret af
                paranoia, på grænsen til sindssygen, knapt nok kendt uden for en snæver kreds, kastede han
                sig ud den sidste og ultimative handling – selvmordet i 1667. På trods af den velkendte rivalisering, véd
                vi, at Bernini og Borromini, i
                starten af deres kunstneriske liv, samarbejdede på flere
                bygningsværker,
                bl.a. Palazzo Barberini og den store bronzebaldakin over
                hovedalteret i Peterskirken, skønt denne næsten altid alene omtales som
                Berninis baldakin.Men rivaliteten var det kendte drejningspunkt omkring dem
                allerede i
                samtidens bevidsthed, og utallige anekdoter om denne bitre
                rivalitet, en del
                usande, har overlevet til dag. Den mest sejlivede drejer sig om
                forholdet
                mellem Berninis store flodfontæne på Piazza Navona ud for
                Borrominis kirke
                St. Agnes.
 Berninis fontæne (1651) består af
                en base, der støtter en stor obelisk og i hver af hjørnerne
                ses allegoriske figurer der repræsenterer de 4 da kendte
                verdensfloder: Donau (Europa), Nilen (Afrika), Ganges (Asien) og
                Rio de la Plata (Amerika). Direkte ud mod fontænen ligger
                kirken St. Agnes der blev påbegyndt af brødrene Rainaldi, men
                som fik sin afsluttende og iøjnefaldende karakter af Borromini.
                Ved en voldsom indad-kurvning af facaden opnåede han den
                perspektiviske effekt, at kirkens kuppel, set fra pladsen,
                fremtræder langt mere iøjnefaldende og langt mere fremskudt
                end den faktisk er.
                Anekdoten
                fortæller at Bernini for at håne sin rival lod Rio de la
                Plata-figuren løfte hånden op mod kirken i en protesterende og
                afværgende bevægelse, som om kirken udgjorde en trussel. Og
                han skulle yderligere have ladet Nil-figuren dække sit ansigt
                mod kirken som en beskyttelse mod det rædsomme syn. 
                 |  
              |  Historien
                er mere end god, men desværre ikke sand. Nil-figurens ansigt er
                dækket, fordi man på daværende tidspunkt ikke kendte Nilens
                kilder. Og vi behøver blot at se på et par årstal for
                desværre at udrydde denne udgave af ”den evige rivalitet”.
                Flodfontænen stod færdig i 1650, kirken blev først påbegyndt
                i 1651. 
                Så
                er der mere hold i historien om Borrominis St. Agnes statue
                foran kirken. På det tidspunkt statuen blev opstillet, gik der
                vedholdende rygter om, at Berninis obelisk på flodfontænen var
                i fare for at styrte sammen. Borrominis statue rækker hånden
                ud mod fontænen med en velsignende bevægelse, som om hun ville
                beskytte obelisken mod at falde. Romerviddet mente dog straks at
                kunne afgøre, at helgeninden blot peger foragtelig, som om hun
                ville sige: ”Hvilken hæslig fontæne”.
                Hvem
                var bedst?
                En af de ufarlige ”sportsgrene” man kan dyrke i Rom
                er diskussionen omkring det snart evige – og altså også hér
                - standende spørgsmål. Hvem var bedst – Bernini eller
                Borromini? * De to arkitekter blev født næsten inden for det
                samme år, de startede deres professionelle karrierer som
                venner, inden de kastede sig ud i den bitre kamp mod hinanden om
                magtfulde velynderes gunst og deres attraktive kommissioner.
                Bernini har i lang tid haft naturlig forrang, også som
                arkitekt. Hans produktivitet var enorm, hans geni som
                billedhugger er indiskutabel. Til gengæld er Borromini som
                arkitekt, især inden for de seneste årtier, blevet fremhævet
                for sin større originalitet og mere kunstnerisk nybrydende
                betydning. Omvendt har det aldrig skadet Bernini, at han var så
                farvestrålende en type, medens Borromini, efter alt hvad vi
                véd om ham, uden problemer ville kunne spille efter gehør i
                ”Svend Erik Kedeligs Kvartet”.
                Men
                lad os se på nogle af deres mest kendte 
                bygningsværker, og så kan hver især efter smag og
                behag afgøre med sig selv, hvem man foretrækker, eller om man
                overhovedet skal foretrække den ene frem for den anden.
                 Borromini:
                S. Ivo alla Sapienza.
                 Denne
                lille kirke, bygget 1642-60, er indkorporeret i Roms gamle
                universitet, Palazzo della Sapienza, og ligner ikke nogen anden
                barokkirke i Rom. Grundplanen er en geometrisk meget kompleks
                kombination af 2 ligesidede trekanter, symbol for treenigheden,
                og sammenflettet så de danner et stjerne. Mure og kuppel er en
                lige så fantastisk kombination af konvekse, konkave og rette
                flader og linier, for slet ikke at tale om det lille snoede
                ”konditor-tårn” på toppen af kirken, som skal være 
                forbilledet for tårnet på Vor Frelsers Kirke i
                København. Står man i kirken fanges man af de stadige,
                vekslende fladeforløb, der i nærmest brusende kaskadeagtigt
                forløb leder op mod det himmelske lys. Hele vejen op fra
                grundplan til kuppel holder Borromini stjerne-grundplanen med en
                henholdsvis konkav og konveks afslutning på stjernens spidser i
                nye overraskende forløb og variationer. En arkitektonisk perle.
                 Bernini:
                St. Andrea al Quirinale.
                 Bygget
                i perioden fra 1658-70. Efter sigende Berninis egen
                yndlingsbygning, hvor han, delvis på grund af byggegrundens
                begrænsninger, vender den hidtidige klassiske orientering for
                kirkerum 90 grader rundt ved at lade den længste side i den
                ovale grundplan orientere sig i bredden, medens den korte side
                leder næsten direkte fra indgangspartiet og op til højalteret.
                Den meget klassisk orienterede facade er trukket tilbage fra en
                lille halvcirkulær, tempellignende udbygning med våbenskjoldet
                for kirkens kommissionær, prins Camillo Pamphili, der matches
                af den lette og elegante halvcirkulære trappe. Kirkens indre,
                populært kaldet ”barokkens perle” er nærmest rokokko-agtig
                i sit spil med lys og skygge i den grå og lyserøde marmor og
                sit mylder af allegoriske figurer, engle, keruber og små fede
                putti-børn. Overalt sidder, svæver eller flyver de på
                gesimser, søjlekapitæler og omkring altertavlen og kirkens
                lanterne. Højalteret er opbygget omkring kirkens helgen St.
                Andreas, der sky-let løftes op mod helligåndens due og kuplens
                lyse og himmelske frelse af en hærskare af engle. Samlet et
                kirken og dens udsmykning et virtuost slagnummer fra Berninis
                side af næsten paradeagtig karakter, og hvor også hans store
                kvaliteter som billedhugger står åbenlyst til skue og smiler
                én i møde.
                 Borromini:
                St. Carlo alle Quattro Fontane.
                 Bernini
                stod bag, da Borromini som ganske ung, og før rivaliteten
                imellem dem for alvor satte ind, fik kommissionen til at tegne
                en kirke og et kloster til en spansk trinitarorden og bygge det
                på et ganske lille jordstykke i krydset mellem gaderne Via XX
                Settembre og Via Quatro Fontane. Han arbejdede hele sit liv på
                denne kirke og facaden blev først afsluttet kort før hans
                død.
                 Det
                lykkedes hér for Borromini at skabe et bygningsværk, der
                måske mere end noget andet rummer den pulserende, dramatiske
                bevægelse som barokken søgte og stræbte efter. Et sandt
                arkitektonisk mesterværk.
                 Facaden
                er bortset fra indgangen en bølgende bevægelse af s-formede
                konvekse (indadvendte) og konkave (udadvendte) kurver. Intet
                sted drages øjet af et dominerende element, som man ellers
                ville finde det i en flad renæssance-facade. Men intet udefra
                forbereder dog én på det, man præsenteres for, når man går
                ind i kirken. Det grundlæggende element er den ovale form, men
                hér brydes og sammenknyttes denne grundform i helt unikke og
                plastisk sammenhængende  kompositioner. Kuplen i toppen er, snarere end en afslutning
                af kirkerummet, en formelig eksplosion op mod det himmelske
                firmament. Som i de fleste af Borrominis kirker er den holdt
                næsten helt i hvidt og, skønt man ikke fornemmer det, når man
                står inde i kirken, så er den så lille, at den kan rummes
                inden i én af Peters-kirkens
                grundpiller. Kirken kaldes da også populært ”San Carlino”.
                Det lille kloster med klostergård bærer også Borrominis
                kendetegn, det lette og flydende. Der er ingen bærende søjler
                i hjørnerne af den aflange klostergård. I stedet bæres den
                overliggende loggia af parvise søjler med overliggere af en en
                sådan lethed og elegance i udformningen, at det giver hele
                bygningen en nærmest svævende karakter.
                 Bernini
                / Borromini: Palazzo Barberini.
                 Her
                har vi et arbejde fra tiden, hvor Bernini og Borromini
                samarbejdede nogenlunde harmonisk. Paladsbyggeriet blev bestilt
                af pave Urban VIII i 1625 med Carlo Maderno som arkitekt og 
                Borromini som hans assistent.
                Ved Madernos død overtog Bernini arbejdet som chefarkitekt.
                Bernini var på dette tidspunkt stort set uden kendskab til
                større byggearbejder, og han måtte i starten læne sig op ad
                Borrominis større erfaring.
                Paladsets
                dobbeltfløjede indgange leder på venstre hånd ind til
                Berninis store kvadratiske trappe, på højre hånd ind til
                Borrominis mindre ovale trappe. Berninis trappe er imponerende i
                sit 90 graders stigende drejninger, medens Borrominis elegante
                ovale trappeforløb allerede hér viser hans eminente evne til
                at give små rum stor monumentalitet.
                 På
                paladsets hovedbygning skal især bemærkes, hvorledes de 3
                arkade-etager er inddelt på klassisk vis med doriske søjler
                på nederste etage, ioniske på mellemetagen og korintiske
                på den øverste etage, men inden for rammerne af denne
                klassiske model bør man bemærke Borrominis fornyende måde at
                give vinduerne falsk perspektiv i indramningen og sidevinduerne
                vinget og flyvsk ornamentering, så facaden fremtræder på én
                gang renæssanceagtig rolig og barokagtig
                levende.
                 Bernini:
                Piazza Barberini.
                 Lige
                neden for Palazzo Barberini på pladsen af samme navn, puster
                Berninis Triton-gud vand i lystig mængde i Fontana del Tritone.
                Hér brød Bernini med alle tidligere fontæneregler ved at lave
                en ren skulpturel fontæne uden arkitektoniske elementer. Triton
                hviler i en kæmpe muslingeskal, båret af 4 delfiner, mens han
                puster vand ud af en konkylie.
                 På
                samme plads ved hjørnet af Via Veneto kan man se Berninis
                Fontana delle Api (Bi-fontænen) til ære for pave Urban VIII (Barberini),
                hvor familievåbnet med de travle bier indgår i form af 3 store
                bier der kravler hen over en stor musling for at drikke af den
                springende kilde.
                 Hér
                kan vi så stoppe op på den store plads, se på de pragtfulde
                Bernini-fontæner, lade blikket glide videre mod Palazzo
                Barberini og op mod San Carlo alle Quatro Fontane, og spørge os
                selv: Hvem var bedst - eller skal spørgsmålet overhovedet
                stilles?
                 Man
                kunne jo også som kardinal Barberini, den senere pave Urban
                VIII, bare svare: Hvem af dem der skal være arkitekt - Hvorfor
                ikke dem begge? 
                
                PK |  
              |  |  |  |  |