|   På
                dette tidspunkt gik Andersen i skole hos rektor Meisling i
                Slagelse, eller ”Plagelse”, som digteren in spe betegnede
                købstaden. Det kan hermed fastslås at Thorvaldsens ikke kendte
                Andersen på dette tidspunkt og sidstnævnte derfor ikke har
                kunnet sidde model. For at redde historiens rigtighed kan man
                håbe på at Thorvaldsen måske i spøg har sagt at ”nu har
                jeg udødeliggjort dig i Rom”.
                 Andersen var i Rom 1833-34, 1840-41, 1846
                og 1861.  Bemærkningen kunne i hvert tilfælde ikke være faldet i 1846
                eller 1861, fordi Thorvaldsen døde i 1844. Men hvad med det
                første eller andet besøg? At det skete under det andet besøg
                er udelukket fordi Thorvaldsen på dette tidspunkt i København
                så hvis bemærkningen er faldet må være sket under det
                første besøg.  Altså
                må vi undersøge Andersens dagbøger fra dette ophold. Man kan
                være sikker på at både ris og ros er noteret. Enhver
                fornærmelse blev dokumenteret omhyggeligt, rygeklap samt smiger
                fik samme behandling, selv sladderhistorier kom med og er der
                kød på historien vil det fremgå af digterens egne notater.
                 Fredag
                d. 18 oktober 1833 ankom Andersen til Rom, sulten og træt
                opsøgte han Johan Bravo, kunstnernes hjælpende engel, der
                sørgede for  logi. 
                Om aftenen overværede digteren Raphaels genbegravelse i
                Panteon og ”jeg save Thorvaldsen med et Vokslys i Hånden
                ligesom de andre første Mænd”. Dagen efter mødtes vore
                hovedpersoner for første gang, det skete ved at Andersen
                opsøgte billedhuggeren i hans atelier. Thorvaldsen viste rundt,
                pegede og fortalte om de tilstedeværende værker.
                  Det
                var det. Også det næste møde ender uden reference til omtalte
                bemærkning.
                 Den
                27 oktober fik Andersen lejlighed til at møde sig selv. ”Var
                i Peterskirke, hvor Canovas Pavemonument imponerede mig langt
                mere end Thorvaldsens”. Ikke mere om det, ikke noget med:
                ”Ih, hvor jeg dog ligner mig!”. 
                Dokumentation for bemærkningens sandhedsværdi hænger
                nu i en tynd tråd.*Dagbogen fortæller om udflugter,
                osteribesøg, juleaften, besøg i Thorvaldsens værksted osv.,
                men intet kan bekræfte historiens rigtighed; jeg må nok skuffe
                læserne med at historien er et falsum.
                  Når
                jeg alligevel forgæves har ulejliget læserne i Peterskirken
                for at se et bedrag, vil vi dulme skuffelsen ved at fortælle
                hvad gravmindet meddeler eftertiden. Først lidt om
                størrelsesforholdene. En almindelig indvending var gravmindets
                mangel på proportioner.  Det
                tager sig dårligt ud i den store kirke, rummet udnyttes ikke
                rigtigt. Rygtet sagde at billedhuggeren havde fået opgivet
                forkerte mål. Sikkert en såkaldt vandrehistorie, fordi det
                samme siges om Thorvaldsens apostle i Domkirken i København.
                 Vi
                er ikke enige i synspunktet om dimensionernes fejlagtighed. Man
                kan sige meget om paver og det gør vi også ved passende
                lejligheder, men de er bare en slags mennesker og skal de mindes
                af eftertiden skal det gøres på en tilsvarende måde.
                Thorvaldsen ræsonnerede sikkert på samme måde. Pius VII var
                almindelig, skrøbelig, en forarmet men stålsat olding iklædt
                prægtige klæder og han blev skildret som han var. Ved den
                lejlighed forlod billedhuggeren sin klassiske skoling.
                  De
                to kvindelige skikkelser der flankerer gravmindet er ikke, som
                man kunne foranlediges til at tro, pynt og staffage. Nej, de er
                med til at fortælle eftertiden om den afdødes gode egenskaber.
                Figurerne kaldes allegoriske personifikationer, oftest er det
                kvinder der ved hjælp af såkaldte attributter, symboler, for
                ikke at give anledning til misforståelse, udtrykker noget andet
                end det man umiddelbart ser. Det er et sprog, der er glemt i
                dag, men i monumentets opstillingstid forstod alle dannede og
                kulturelle mennesker sproget.
                 Kvinden
                til venstre for paven, for beskueren den højre figur, kaldes
                Sapientia coelesta, det betyder den himmelske visdom. Sapientia
                coelesta er taget ud af den græske mytologi, halvt en Minerva
                med uglen ved sin fod, halvt en muse, en laurbærkranset
                Kalliope, der blot har ombyttet sin skrivetavle med en bog
                (biblen. Hun er naturlig, i fuldkommen ro, nærmest i isolation
                og afskærmet fra omverdenen, tidløs, hun udtrykker den
                borgerlige dyd: visdom.  Jamen
                det er kætterisk. Nja, det tog man ikke så tungt. Masser af de
                i sepulkralkunsten anvendte symboler stammer fra Ægypten,
                Grækenland samt det klassiske Rom og bruges uden skrupler
                sammen med de kristne.  Tænk
                blot på Fugl Føniks (Genopstandelsen = den fornyer sig
                ustandselig, selv fra død kan liv opstå), fakler (attribut til
                guden Mithras) og Sfinksen (et fabeldyr af ægyptisk
                oprindelse).
                  En
                ligeså stor kontrast til barokkens dynamik er kvinden til
                højre for paven, for beskueren til venstre, Fortitudo divina,
                den guddommelige eller den himmelske styrke, som den
                almindeligvis kaldes. Hun bærer en løvehud over sit hoved og
                skuldre, symbolet på styrke. Allegorien Tapperheden af Nicolai
                Dajon på Frihedsstøtten i København bærer på samme måde en
                løvehud og den har Thorvaldsen uden tvivl haft i tankerne.
                Fortitudo divina sætter sin fod på et af Herkules’
                styrkesymboler, køllen, der betyder den materielle magt. Et
                udtryk for at hun besejrer våbenmagten. Hendes himmelvendte
                blik og de korslagte udtrykker den borgerlige dyd: den himmelske
                styrke.
                 De
                to engle øverst er tilføjet meget sent i udførelsen for at
                skabe harmoni i monumentet. Umiddelbart inden opstillingen fik
                Thorvaldsen besked på at monumentet ikke blot var et gravminde
                men også et gravkammer. Monumentet måtte rykkes frem for at
                skabe den nødvendige dybde og hermed forkludredes den
                oprindelige plan. Derfor de to engle, som Thorvaldsen måtte
                modellere i en fart.
                  I
                kontrast til de dynamiske barokke gravmæler er Thorvaldsens
                monument en naturlig videreudvikling af Wiedewelts rolige
                monumenter i Roskilde Domkirke, tilsat en anelse realisme.
                 Nyd
                det eftertænksomt som en kølig brise på en hed scirocco-ramt
                sommerdag.
                 
                
                
                
                SN |