Rom
                havde ved begyndelsen af 1400-tallet næppe stort mere end
                15.000 indbyggere. I slutningen af samme århundrede var den
                vokset til ca. 100.000 indbyggere. Og byen havde forandret sig
                lige så meget. Alberti mente, at man ved anlæggelsen af en by
                primært skulle tage praktiske hensyn som sundhed, handel og
                forsvar. Gadernes retning og udseende blev ofte bestemt af
                forsvarshensyn. Derfor har så mange middelalderlige gadeanlæg, 
                krumninger og snoninger. Den middelalderlige gadetype
                anbefales dog også af Alberti af æstetiske grunde: Den lader
                en by syne større end den er, og for hver skridt åbnes nye
                vuer og bygninger. I Rom tænker man uvilkårligt på de mange
                bugtede gader i den jødiske ghetto, i området omkring Campo
                dei Fiori og bag Piazza Navona. 
                Alberti
                fastsatte også en række idealmål for torve og pladser. De
                skal helst være dobbelt så lange som brede. Bygningernes højde
                skal rette sig efter pladsens størrelsesforhold. Er de for lave
                virker pladsen for lang, er de for høje, virker torvet trangt.
                Almindelig udbredt er kravet om en torvelængde der forholder
                sig til bredden som 3 til 2. Det er i overensstemmelse med
                Vitruvius’ klassiske mål. Og mange af Roms skønneste pladser
                og deres omgivende bygninger lever på smukkeste vis op til
                disse klassiske idealer. Man tænker uvilkårligt på Piazza
                Farnese og pladsen over alle pladser, Piazza Campidoglio i denne
                sammenhæng. 
                Den
                første store renæssance-gadefornyelse sker ca. år 1500 med
                pave Julius II, der gav navn til den nye, fuldstændig lige gade
                der skulle forbinde Ponte Sisto med Vatikan-området, og som
                eksisterer endnu: Via Giulia. På den anden side af Tiberen
                anlagdes en tilsvarende gade, Via della Lungara, så de 
                mange pilgrimme, især i jubelårene, kunne nå til
                Peterskirken. Han fik også rettet Via Flaminia, i antikken Via
                Lata, i dag Corsoen, ret ud som vi kender den i dag fra Piazza
                del Populo til Piazza Venezia, efter at den tidligere var blevet
                opdelt i mange småbidder af uregelmæssig bebyggelse. 
                De
                følgende 1500-tals paver, Leo X, Clemens VII og Paul III,
                skabte det store stråleformede gadenet der udgår fra Piazza
                del Populo. Udgangspunktet er en bevidst tanke om en klar plan
                med overblik straks ved indfarten gennem hovedporten til Rom fra
                nord. Med meget spidse vinkler anlagdes først til højre for
                Corsoen gaden ned til Tiberhavnen, Via di Ripetta, og senere til
                venstre lige ned til Piazza di Spagna, Via del Babuino, opkaldt
                efter den antikke figur, der i sin slidte tilstand forekom at
                ligne en abekat (babuino betyder bavian). Endnu den dag i dag er
                denne del af byen en af de nemmeste at finde rundt i, takket være
                det klare gadesystem. 
                Ved
                hovedbroen, Ponte Sant’Angelo, gentages motivet ved anlæg på
                begge sider af Via del Banco di Santo Spirito, af de to
                stjerneformet gader, Via di Panico og Via Paola, den sidste
                opkaldt efter pave Paul III. Denne Pave har andre fortjenester
                af Roms gadeanlæg. De lige gader skulle for at leve op til renæssancens
                æstetiske idealer have et sigtemål som slutpunkt. Dette gælder
                i eminent grad om Paul III’s gadeanlæg. Det er ham der har
                anlagt den lange lige gade fra Piazza Borghese (Lige øst for
                Via della Scrofa) og op imod Piazza di Spagna, hvor i dag Den
                spanske Trappe og obelisken ved Trinità dei Monti udgør et
                glimrende point de vue. Efter ganske samme synspunkt byggede han
                fra Piazza del Gesù til Piazza d’Aracoeli en snorlige gade,
                der er rettet lige mod Capitolpladsen. Og endelig blev der lagt
                en lige gade, Via dei Baullari, midt henover Campo dei Fiori med
                sigte direkte mod midteraksen i Paul III’s eget palads,
                Palazzo Farnese. 
                Den
                sidste periode i 1500-tallets epokegørende gadeanlæg i Rom
                kommer endelig med Pius IV og Sixtus V. Centrale bygningsværker
                og piazzaer forbindes nu med lange ubrudte gader, der med
                pavelig magtfuldkommenhed føres over dal og bakke uden hensyn
                til terrænet. Det drejer sig om Pius IV’s Strada Pia (nu Via
                del Quirinale og Via XX Settembre), der går fra Quirinalpladsen
                helt ud til Porta Pia, og om Via Merulana, der forbinder de to
                gamle basilikaer S. Maria Maggiore og S. Giovanni in Laterano.
                Sixtus V nåede i sit korte pontifikat (1585-90) at anlægge to
                de store forbindelsesårer fra S. Maria Maggiore, dels mod
                Piazza Venezia  med
                Via de S. Maria Maggiore, fortsat i Via Panisperna, og dels i
                Via Sistina til Trinita dei Monti over bakkedraget ved Quattro
                Fontane. 
                Disse
                paveanlæg er ganske let genkendelige og præger byen den dag i
                dag, og indtrykket af dem forstærkes yderligere af de
                opstillede monumenter i gadernes sigtelinier, først og fremmest
                obeliskerne. Står man i Quattro Fontane-krydset, har man
                sigtepunkterne i obeliskerne på Piazza del Quirinale, Piazza
                Trinita dei Monto og Piazza S. Maria Maggiore. Ligesom den store
                obelisk ved Laterankirken står lige i sigtepunktet for både
                Via Merulana og Via di S. Giovanni, og obelisken på Piazza del
                Populo står i sigtepunktet for for de 3 udstrålende gader, Via
                di Ripetta, Corsoen og Via del Babuino. 
                Rom
                har undergået store bymæssige forandringer siden renæssancen.
                Barokken har sat sit umiskendelige og prægtige præg på byen,
                ofte ved at ombygge eller udbygge allerede under renæssancen
                eksisterende pladser, paladser og kirker. Men det er sket i forlængelse
                af bygge- og placeringsprincipperne fra renæssancen. 
                For
                den moderne besøgende i Rom er det en hjælp, at der er så
                mange markante og let huskelige gadeforløb, steder og
                udsigtspunkter, der i høj grad er med til at holde byen sammen,
                og gøre den lettere at finde rundt i.