Som man kan blive fanget i edderkoppens spind, således
              kan man også føle sig ”lost” i et nettet af små og krogede
              gader i Trastevere eller Marsmarken. Og med mindre man har
              retningsmagnet som en brevdue, så opstår tvivlen: Skal jeg nu
              til højre, til venstre, eller skal jeg fortsætte ligeud? 
              Kortet eller guiden kommer frem, måske har man allerede, halvt
              opgivende slået sig ned ved en bar, der jo i Rom næsten er en
              undskyldning i sig selv for at fare vild, men i hvert fald så
              sidder man gerne dér, ligner rigtig meget en vildfaren turist og
              folder et uhandy kort ud eller nærlæser fortvivlet guidebogens
              gaderegister der er sat i så små typer, at man skal have
              nattesyn som en panter for at kunne tyde dem. 
              Rom er antikkens by, pavernes by, renæssancens- og barokkens by,
              moderne hovedstad- og storstadsby med en trafik, der visse steder
              får hjemlig bil og by-diskussion til at ligne en snak om
              forkørselsret på børnebanen i Legoland. Rom er piazzaernes og
              palazzoernes by, kirkernes og fontænernes by og med et
              sammenbindende netværk af de mest bemærkelsesværdige gader og
              pladser. 
              Intet sted i verden færdes man som i Rom med en tidsfornemmelse
              så nærværende, som det spænd byen rummer over flere tusinde
              år. Men hvad er det der udover dette, giver Rom sit helt
              specielle særpræg? 
              Den store gamle Rom-kender, Per Krarup, udtalte at ”Rom er en
              genbrugsby”. Man har nok ladet ting forfalde, men har også
              revet ned, men man har i endnu højere grad snarere genbrugt og
              lånt (indimellem stjålet) fra eksisterende anlæg, eller brugt
              eksisterende anlæg som afsæt for nye måder at gøre Rom til det
              Rom, vi kender i dag. I Diocletians termer fra antikken finder man
              således i dag både Michelangelos genialt indbyggede
              renæssancekirke S. Maria degli Angeli, et kloster, og de i
              sjældent grad passende rammer for Museo nazionale Romanos
              storartede antiksamling. 
              Og overalt kommer man til en kirke, hvor den klassiske 3-fløjede
              basilika bæres af søjler fra antikke templer, hvor barok-facaden
              er bygget af marmor fra Colosseum eller et antikt termeanlæg. 
              Eller til pladser, bygget oven på et antikt stadion, som
              eksempelvis Piazza Navona, for ikke at tale om både Piazza
              Borghese og Piazza S. Maria in Trastevere, hvor fontæneskålene
              alle stammer fra antikke anlæg. Og tænk på obeliskerne der i
              dag står som fikspunkter for storartede lige gadeforløb der
              forbinder og fikserer blikket for mageløse udsigtspunkter. 
              Det kan ses mange steder i Rom, at den antikke storby lå 10-15 m
              under det nuværende niveau. Det der ligger og fylder op er uanede
              mængder af bygningsrester der er ødelagt ved sammenstyrtninger,
              fremmede hæres plyndringer, ildebrande og jordskælv, ran og
              tyveri, men overalt har man bygget ovenpå, som man ved selvsyn
              kan konstatere det, eksempelvis bedst i kirken S. Clemente, hvor
              den nuværende kirke ligger oven på den tidlige kristne kirke,
              der igen ligger oven på kejsertidshuse, der igen ligger oven på
              huse fra før vor tidsregning. Rom har kun 2 metrolinier som det
              tog en herrens masse år at få bygget. Hvorfor? Jo fordi man
              overalt måtte stoppe op for at arkæologerne kunne undersøge nye
              sammenstød med interessante rester af byens lange historie. 
              Oven i hele denne byudvikling har man så gennem tiderne bevaret
              eller nyanlagt et net af gader og pladser der på forbløffende
              vis binder byen organisk og plastisk sammen.
              Derfor
              finder vi i Rom de snørklede middelaldergader der rundt om
              hjørnet pludselig bliver til en lille renæssanceplads, der igen
              forbindes med en lige paradegade til et slutpunkt med fontæne,
              obelisk eller en prangende barokkirke. Eller vi haster over en
              bred osende trafikåre for kort efter at stå foran rester af et
              antikt tempel, der nu indgår i en moderne bankbygning på en
              plads, hvor et trattoria har fundet plads i hjørnet til fristende
              udendørs servering. Kort sagt, vi er i byen der har levet og
              lever i et flertusindårigt pulsslag - den evige stad - Rom.