Roms
              fontæner og obelisker
              
              Rom
              byder på hele 280 fontæner - lige fra de mest svulmende
              pragtstykker til små fontanella'er med stille rislende vand og
              der er arbejder af renæssancens og barokkens største
              billedhuggere.
              Mange
              af fontænerne skal tilskrives paverne, der når de havde
              restaureret en af de gamle romerske akvædukter, måtte have en
              fontæne til minde om deres velgørenhed!
              Et
              tidspunkt, hvor mange af de store flotte fontæner rigtigt kommer
              til deres ret, er når mørket har sænket sig over byen.
              På
              dette tidspunkt er fontænerne på Piazza Navona og Trevi-fontænen
              virkelig et besøg værd. 
              Trafikken er stilnet
              af, og man kan høre fontænernes rislende og brusende dialog fra
              plads til plads. 
              
              
              Denne romerske
              nattestemning findes ikke i andre byer med ”natteliv”, og vi,
              der kender Rom ved nat, påskønner den og kan fuldt og helt
              tilslutte os forfatteren Antonio Baldini, når han skriver:
              Da jeg var dreng,
              gik jeg i seng med hønsene straks efter solnedgang, og kun ved sjældne
              og mindeværdige lejligheder fik jeg lov til at se byen ved nat. 
              
              
              Men hver gang gjorde
              de store, mystiske og højtidelige palæer et forunderligt indtryk
              på mig, som de stod der, som om de var faldet i søvn på disse
              pladser, der lignede teaterdekorationer, og sammen med fontænernes
              rislen trængte de så dybt ind i mit hjerte, at de for mig
              bestandigt blev et af ledemotiverne i min indre musik. 
               
              
              For lange tider blev
              begrebet poesi for mig ensbetydende med at gå ud i byen om
              natten, og kun fordi jeg havde følt, hvad Rom var om natten,
              begyndte jeg at forstå, hvad poesi var”.