| 
          
            
              | Sant'
                Andrea delle Fratte |  
              | 
 
 | Ikke langt fra Den spanske Trappe ligger St. Andrea
                delle Fratte eller “Madonna del Miracolo” som den også
                kaldes. 
                  Det er måske den mest berømte
                af alle Roms kirker, der er viet til Jomfru Maria.  
                 Den første kirke her blev bygget i det 12 århundrede.
                Navnet hentyder til at beliggenheden på den tid var i byens
                udkant. En ombygning fandt efter al sandsynlighed sted i det 15.
                århundrede og blev ved den lejlighed Skotsk national kirke.
                Efter reformationen blev den overgivet til Minims-ordenen, som
                stadig driver den.
                 Kirkebygningen, som er Borrominis værk fra 1653,
                besigtiges bedst fra  Via
                Capo le Case. Det pragtfulde klokketårn danner med sin lethed
                og luftighed kontrast til den udtryksfulde men lidt tunge kirke.
                Vilhelm Bergsøe, der i 1877 udgav sit storværk “Rom under Pius den Niende” nævner at  klokken er fra “nyeste Tid” 
                og at der til den “knytter sig et Jertegn, som er meget
                betegnende for Romerfolkets Standpunkt i Religionssager".
                 |  
              | Hentydningen tager sit udgangspunkt i et kapel, hvor
                den franske jøde, Alphonse Ratisbonne, siges at have modtaget
                en åbenbaring af den hellige jomfru Maria d. 20 januar 1842.
                Ratisbonne, en nydelsessyg, voldelig og karakterløs ung mand, 
                var på en sidste fornøjelsesrejse til Rom inden han
                skulle giftes. Her mødte han en præst der forærede ham en
                medalje, “la Médaille Miraculeuse”. Denne var slået til
                minde om Catharina Labourés vision af jomfru Maria 
                i 1830. Den hellige jomfru viste sig som et billede. Hun
                stod på en jordklode med en slange under foden. Lys strømmede
                fra hendes hænder og rundt om hende stod bønnen: “O Maria,
                undfanget uden synd, bed for os som vender os til dig”.
                Derefter drejede billedet sig og viste nu bogstavet M med en
                bjælke igennem og på bjælken var der et kors. Tolv stjerne
                omkransede M’et, og under bogstavet var 2 hjerter, det ene
                gennemboret af et sværd og det andet kronet med torne. En
                stemme bad hende om at få lavet en medalje med disse symboler
                og lovede stor nåde på forbøn af Guds moder til alle som
                ville bære medaljen om halsen. 
                Medaljen Miraculosa eller la Médaille Miraculeuse, som
                stadig slås og bæres af millioner af troende over hele verden,
                påstås at  have
                undergørende kræfter, og Ratisbonne bar den, dels for at vise
                sit frisind men samtidig også sin blasfemiske foragt for
                katolicismen, under besøget i Sant’Andrea
                della Fratte. Han havde som provokation sagt, at han ville bære
                den en uge for derved at modbevise medaljonens kraft. Denne dag var der en begravelse i kirken og Ratisbonne
                drev rundt i den dunkle kirke. Pludselig så kan han et
                koncentreret lys strømme ud fra et kapel og over alteret
                tegnede der sig en skikkelse, høj, levende, smuk og fuld af
                nåde.
                Jomfru Maria åbenbarede sig for ham, han faldt på
                knæ og med sine egne ord: “I samme øjeblik som den hellige
                jomfru gjorde et tegn med hånden faldt sløret fra mine øjne;
                ikke kun eet slør, men alle slør, der havde indhyllet mig
                forsvandt, som sne der smelter for solens stråler. [..] Det er
                velkendt at jeg aldrig havde åbnet en religiøs bog og aldrig
                havde læst en side i Biblen og at dogmet med den medfødte,
                hvilket enten benægtes eller er glemt af moderne jøder, aldrig
                i et eneste havde strejfet mine tanker – ja, jeg tvivler på
                at jeg nogensinde havde hørt om det. Hvordan fik jeg så
                kendskab til det?. Jeg ved det ikke. Alt hvad jeg ved er at da
                jeg ankom til kirken var jeg grundig ignorant af alting og da
                jeg kom ud af kirken så jeg alting klart og tydeligt”.
                 Historien om Ratisbonnes
                konvertering er ikke en myte. Han var ikke en romersk centurion
                eller for den sags skyld en prins fra middelalderen. Han var en
                moderne  mand på
                alle måder. Veluddannet indenfor videnskab og moderne filosofi, havde en
                prestigefyldt position som en velhavende bankier, var forlovet
                med en smuk ung pige og havde alle grunde til at fortsætte sin
                hidtidige levevis. “Åh, min Gud. Jeg som kun en halv time tidligere stadig var
                blasfemisk! Jeg som følte en dødeligt had til den katolske
                kirke! Og alle som kender mig godt nok ved at jeg har de stærkeste grunde til
                at forblive jøde. Min familie er jødisk; min brud er jødisk;
                min onkel er jøde. Ved at blive katolik ofrer jeg alt, mine
                interesser og håb, på denne jord; og alligevel er jeg 
                ikke blevet gal”.
                 Et tribunal foretog et indgående forhør og undersøgelse. Der kunne
                ikke være tale om en illusion. Kapellet var, i modsætning til
                i dag, tomt for statuer, billeder eller symboler på jomfru
                Maria. Derefter proklamerede pave Gregorius XVI åbenbaringen
                for et mirakel. Han fandt ikke at der var en naturlig forklaring
                på hvad der var sket i Sant’Andrea della Fratte den dag. Ratisbonne konverterede umiddelbart efter og blev optaget i den
                jesuiterorden, som han tidligere foragtede. Hans familie
                forstødte ham og inddrog hans andel i familiebanken, som skulle
                have været hans arv efter forældrene. Senere fik han
                tilladelse til at forlade ordenen for at grundlægge “Fædre
                og søstre af Sion”, som arbejder for forståelse mellem
                jøder og kristne eller sagt mere direkte, for konvertering af
                jøder. Ordenen etablerede sig snart i Jerusalem og derefter
                adskillige steder i Europa. Mindre end 100 år senere var disse
                præster blandt de mest aktive i forsøgene på at redde jøder
                fra nazisternes forfølgelser.
                 Det 2. kapel til venstre er viet til jomfru Marias åbenbaring.
                 I 2. kapel til højre fra indgangen (egentlig er det det tredie, men det
                første anvendes ikke mere) rummer den ulykkelige Judith de
                Palezieux Falconnets (død 1856) smukke grav med en skulptur
                udført af den amerikanske billedhugger Harriet Hosmer
                (1830-1908), der opholdt sig i Rom fra 1852. At hun som
                protestant fik denne opgave var højst udsædvanligt. Blandt
                andre undtagelser var Thorvaldsens gravminde i selve Peters-kirken
                over pave Pius VII.  Hosmer
                er bedst kendt for sin “Sovende Beatrice Cenci” fra 1857. På den 1 søjle til højre ses en mindetavle for den danske arkæolog,
                numismatiker m.v. Georg Zoëga. Da der ikke findes en gravsten
                på hans grav lod brygger Carl Jacobsen i 1907 mindetavlen med
                følgende indskrift opsætte:
                 IOHAN GEORG ZOEGA
                 FÖDT 1755 20. DEC.
                 I DAL I JYLLAND
                 DÖD 1809 10. FEBR
                 I ROM.
                 Den er tegnet af arkitekten
                Vilhelm Klein mens billedhuggeren Ludvig Brandstrup udførte
                portræt-medaljonen
                efter en tegning af Bertel Thorvaldsen. 
                
                SN |  
              |  |  |  |  |