| 
         Kirken blev i store træk tegnet af Carlo Maderno, men facaden skyldes en
                jesuitermunk og matematiker, Orazio Grassi, der også forestod
                opførelsen af kirken.
         
                 
        Kirkens
                store og spektakulære del er udsmykningen af apsis og kuppel
                samt loftsmaleriet i hovedskibet af Andrea Pozzo, også han en
                jesuitermunk fra Collegio Romano.   | 
    
    
      | 
           
       | 
      
           
       | 
      
           
       | 
    
    
      | 
                  I samtiden havde han stor
                indflydelse på malerkunsten gennem sit værk, Perspectiva
                pictorum et architectorum, i hvilken han udstikker
                retningslinierne for det falske og forkortede perspektiv i
                samspil med arkitekturelementer, Quadratura, og som han
                beherskede med absolut mesterskab, og som finder sit absolutte højdepunkt
                her i kirken – Et mageløst studie i virtuost synsbedrag. 
                I midten af kirkeskibet findes en rund gul stenplade. Herfra får man det
                fuldendte (falske) kik til loft og kuppel. Så snart man bevæger
                sig væk fra dette punkt ser man bedraget i skiftende og forbløffende
                perspektiv, herunder den falske kuppel. 
                 
                 Kirken havde ikke råd
                til at opføre en regulær kuppel. Derfor er det man ser et
                cirkulært lærred på 17 m. i diameter, på hvilket Andrea
                Pozzo har malet en falsk kuppel. Man skal helt hen og stå
                direkte under lærredet, før man ser bedraget. 
                
                 
         | 
    
    
      | 
           
       | 
      
           
       | 
      
           
       | 
    
    
      | 
         Motivet i loftsmaleriet er Ignatius Loyolas opstigning til himmels, badet
                i guddommeligt lys og reflekteret i de 4 hjørners allegoriske
                fremstillinger af de 4 verdensdele, Europa, Asien, Afrika og
                Amerika, som symbol for jesuiternes verdensom- spændende
                missionsarbejde og position som de absolutte frontkæmpere i den
                katolske kirkes modreformation og kamp mod protestantismen. 
                 
        
                Pozzos intention med og detaillerede gennemgang af samtlige
                figurer i loftmaleriet er overleveret gennem et brev til den østrigske
                kejsers gesandt i Rom. 
         
                  | 
    
    
      | 
                 Motivet for alter- og apsisdekorationen er over alteret Ignatius mirakuløse
                møde med Kristus og Gud, det såkaldte Storta-mirakel, der
                byder ham at drage til Rom med ordene: Ego vobis Romae
                propertius ero – jeg vil være med jer i Rom.
                 
                Og i apsishvælvet
                og i loftet Ignatius konvertering fra ung adelig kriger til
                stridsmand for den eneste sande gud og kirken under jesuiternes
                motto: Ad Majorem Dei Gloria – Til Guds stadig større ære. 
                 
                 
                I hver side af tværskibet ses storslået udsmykkede altre, også disse
                udført af Pozzo, til venstre med gravmæle for jesuitermunken,
                S. Aloysius Gonzaga og til højre for jesuitermunken S. John
                Berchmans. 
                 
                 Til højre for hovedaltret ses gravmælet for pave
                Gregor XV og dennes nevø, kardinal Ludovico Ludovisi, kirkens
                grundlæggere, udført af den franske kunstner Pierre le Gros. 
                
                 
         | 
        | 
    
    
      | 
                 I sin fremragende bog ”I pavernes Rom” (se litteraturlisten), pp.
                301-13, giver den danske kunsthistoriker Mogens Nykjær et uhyre
                læseværdigt og eminent indblik i kirkens bygningshistorie og
                den fænomenale udsmyknings samlende symbolik og perspektiv.
                 
                 
         | 
    
    
      | 
                 
                PK 
       |