| Il
                Gesù
                eller
                ved
                dens
                fulde
                navn,
                Santissimo
                Nome
                di
                Gesù
                allArgentina,
                er
                jesuitordenens
                moderkirke
                i
                Rom,
                beliggende
                ved
                Piazza
                del
                Gesù
                nær
                Piazza
                Venezia. 
                 
                Il
                Gesù
                er
                en
                af
                Roms
                mest
                imponerende
                kirker
                med
                et
                overdådigt
                udsmykket
                barokinteriør.
                
                 Jesuitordenen
                blev
                i
                1540
                anerkendt
                af
                pave
                Paul
                III,
                og
                kort
                efter
                flyttede
                grundlæggeren,
                Ignatius
                af
                Loyola,
                med
                sine
                tilhængere
                til
                et
                lille
                hus
                i
                nærheden
                af
                Palazzo
                Venezia
                og
                overtog
                kirken,
                Santa
                Maria
                della
                Strada,
                opført
                i
                1100-tallet
                af
                familien
                Astalli. 
                 
                Den
                blev
                dog
                snart
                for
                lille
                til
                ordenens
                formål,
                men
                finansielle
                problemer
                og
                besvær
                med
                at
                finde
                en
                passende
                byggegrund
                forsinkede
                arbejdet
                på
                at
                opføre
                en
                ny
                ordenskirke.
                
                
                 Arbejdet
                på
                den
                nye
                kirke,
                Il
                Gesù,
                kom
                først
                rigtig
                i
                gang
                efter
                1568,
                da
                kardinal
                Alessandro
                Farnese,
                barnebarn
                af
                Paul
                III,
                finansierede
                nybyggeriet.
                Og
                først
                i
                1580
                afstod
                Astalli-familien
                det
                område,
                som
                man
                behøvede
                for
                at
                kirkens
                kor
                kunne
                bygges.
                 
                 De
                endelige
                planer
                for
                kirkens
                grundplan
                og
                udseende
                blev
                udført
                af
                Farnese-familiens
                husarkitekt,
                Vignola.
                Efter
                dennes
                død
                i
                1573
                fortsatte
                Giacomo
                della
                Porta
                arbejdet
                efter
                Vignolas
                originaltegninger.
                Kirken
                fik
                en
                korsform
                med
                hovedskib
                og
                forkortede
                tværskibe
                i
                flugt
                med
                sidekapellerne
                samt
                en
                kuppel
                over
                korsmidten
                mellem
                hoved-
                og
                tværskibet.
                
                
                 Hovedskibet
                skulle
                tjene
                som
                rum
                for
                højmessen,
                medens
                sideskibene
                skulle
                tjene
                til
                afholdelse
                af
                de
                forskellige
                øvrige
                messeformer.
                Men
                fra
                alle
                sider
                i
                kirken
                havde
                man
                frit
                udsyn
                til
                kirkens
                centrale
                alter,
                som
                fik
                en
                for
                tiden
                ny,
                central
                og
                dominerende
                placering.
                Med
                denne
                grundplan
                slog
                en
                ny,
                rationel
                kirketype
                igennem,
                som
                skulle
                udvikle
                sig
                til
                en
                prototype
                for
                utallige
                senere
                kirkebygninger
                i
                Rom.
                
                
                 Kirkens
                bygningshistorie
                blev
                dog
                forstyrret
                af
                uenigheder
                mellem
                jesuiterne
                og
                kardinal
                Farnese.
                Jesuiterne
                ønskede
                en
                enkel
                gudstjenesterum
                med
                fladt
                tag
                for
                akustikkens
                skyld,
                kardinalen
                ønskede
                en
                monumental
                kirke
                og
                insisterede
                på,
                at
                loftet
                skulle
                hvælves.
                Il
                Gesù
                var
                det
                første
                større
                kirkeprojekt
                i
                Rom
                siden
                1500-tallets
                begyndelse.
                Da
                den
                stod
                færdig,
                var
                kirken
                den
                næststørste
                i
                Rom
                efter
                Peterskirken.
                
                 Jesuiterne
                ønskede
                også
                et
                enkelt
                og
                asketisk
                interiør.
                Derfor
                var
                det
                oprindeligt
                kun
                kuppelrummet
                og
                sidekapellerne
                der
                var
                udsmykket.
                Sidekapellerne
                har
                stort
                set
                bevaret
                deres
                oprindelige
                udseende,
                men
                resten
                af
                kirkerummet
                er
                betragteligt
                forandret
                gennem
                tiden. 
                 
                De
                mest
                omfattende
                forandringer
                fandt
                sted
                i
                slutningen
                af
                1600-talet.
                Hovedskibets
                loft
                blev
                udsmykket
                med
                freskoer
                af
                Giovanni
                Battista
                Gaulli,
                også
                kaldet
                Il
                Baciccia,
                påbegyndt
                i
                1672.
                Kuplen,
                den
                næsthøjeste
                i
                Rom,
                blev
                på
                samme
                vis
                udsmykket
                med
                en
                hærskare
                af
                engle
                og
                på
                pedentiven,
                den
                omgivende
                støttemur
                under
                kuplen,
                ses
                evangelister,
                kirkefædre
                og
                profeter.
                
                 Gaulli
                færdiggjorde
                den
                store
                loftsfresko
                i
                hovedskibet
                i
                1679.
                Den
                fremstiller
                en
                allegori
                over
                Jesus
                navn:
                Det
                har
                form
                af
                monogrammet
                IHS,
                på
                latin:
                Iesus
                Hominum
                Salvator
                (Jesus
                Menneskenes
                Frelser),
                som
                også
                er
                jesuiternes
                emblem,
                og
                det
                tilbedes
                af
                en
                himmelsk
                hærskare.
                Hvælvet
                synes
                at
                åbne
                sig
                mod
                de
                højeste
                himmelsfærer,
                samtidig
                med
                at
                myldrende
                engle
                synes
                at
                flyve
                frit
                i
                rummet.
                
                 
                 Illusionen
                forstærkes
                af
                de
                skyer
                der
                kaster
                skygge
                og
                dybde
                i
                hvælvet
                og
                som
                bryder
                dets
                ydre
                rammer.
                Som
                det
                også
                gælder
                for
                jesuiternes
                anden
                hovedkirke
                i
                Rom,
                S.
                Ignazio,
                og
                Andrea
                Pozzos
                mesterlige
                loftsudsmykning
                i
                den
                kirke,
                så
                er
                hele
                det
                spektakulære
                loft
                her
                i
                Gesù
                et
                studie
                i
                suveræn
                øjenbedrag
                med
                en
                artistisk
                fremragende
                beherskelse
                af
                forkortnings-
                og
                perspektivteknikker.
                
                
                 I
                korets
                apsis
                ses
                Gaullis
                fresko
                af
                Tilbedelsen
                af
                Lammet.
                Denne
                fresko
                blev
                skabt
                1680-1683.
                Arbejdet
                med
                dette
                og
                lofterne
                i
                tværskibene
                blev
                forsinket
                af
                stridigheder
                inden
                for
                Farnese-familien,
                hvor
                dele
                af
                familien
                oprindeligt
                ønskede
                at
                gøre
                koret
                til
                gravkapel
                for
                Farnese-familien.
                Disse
                stridigheder
                var
                også
                årsag
                til,
                at
                Gaulli,
                trods
                støtte
                fra
                den
                berømte
                Bernini,
                kun
                fik
                opdraget
                at
                male
                det
                venstre
                sideskib,
                medens
                det
                højre
                er
                malet
                af
                Giovanni
                Andrea
                Carlone.
                
                
                 Korkapellet
                er
                viet
                til
                Kristi
                Omskærelse.
                Tværskibets
                sidekapeller
                blev
                oprindeligt
                indviet
                til
                Korsfæstelsen
                og
                Opstandelsen,
                men
                de
                blev
                viet
                til
                Ignatius
                af
                Loyola
                og
                hans
                nærmeste
                medarbejder,
                Frans
                Xavier,
                da
                de
                samtidigt
                blev
                helgenforklaret
                i
                1622.
                Kapellerne
                blev
                ved
                den
                lejlighed
                ombygget
                efter
                originaltegninger
                af
                Pietro
                da
                Cortona.
                
                
                 I
                det
                højre
                kapel,
                udformet
                af
                Giacomo
                della
                Porta,
                opbevares
                Frans
                Xaviers
                ene
                arm
                i
                et
                relikvieskrin,
                nedenfor
                et
                altermaleri
                af
                Carlo
                Maratta
                som
                forestiller
                Xaviers
                død
                på
                mission
                i
                Fjernøsten.
                
                
                 I
                det
                venstre
                ligger
                Ignatius
                af
                Loyola
                begravet
                i
                fantastisk
                udsmykkede
                alterrammer,
                udformet
                af
                Andrea
                Pozzo
                i
                1695-1699.
                Mere
                ens
                hundrede
                kunstnere
                har
                medvirket
                ved
                fuldførelsen
                af
                dette
                overdådigt
                udsmykkede
                gravkapel. 
                 
                En
                forgyldt
                bronzeurne,
                udført
                i
                1637
                af
                Alessandro
                Algardi,
                rummer
                Ignatius
                jordiske
                rester.
                Statuen
                oven
                over
                gravurnen
                er
                udført
                af
                Pierre
                Legros
                i
                1697.
                Den
                oprindelige
                statue
                var
                udført
                i
                massivt
                sølv,
                men
                den
                blev
                omsmeltet
                og
                forsvandt
                ved
                franskmændenes
                invasion
                af
                Rom
                i
                1797.
                Den
                nuværende
                rekonstruerede
                statue,
                udført
                af
                Canova,
                er
                fremstillet
                i
                sølvforgyldt
                bronze.
                Gravkapellet
                krones
                af
                Den
                hellige
                Treenighed,
                hvor
                jordkuglen
                i
                meget
                smuk
                blå
                Lapis
                lazuli-indfatning
                holdes
                af
                Gud
                Fader
                i
                det
                højeste.
                
                 Kapellet
                ved
                siden
                af
                Ignatius
                gravkapel
                er
                viet
                til
                Madonna
                della
                Strada
                og
                indeholder
                et
                meget
                tilbedt
                ikonbillede
                af
                Madonna
                med
                barnet
                fra
                det
                15.
                århundrede.
                Maleriet
                var
                oprindeligt
                placeret
                i
                jesuiternes
                første
                kirke
                nær
                Palazzo
                Venezia,
                S.
                Maria
                della
                Strada.
                 
                 Korets
                apsis
                blev
                beklædt
                med
                marmor
                i
                1840-erne,
                og
                samtidigt
                blev
                højalteret
                omformet
                i
                mere
                rig
                skikkelse.
                Og
                i
                1858
                blev
                hovedskibets
                vægge
                beklædt
                med
                marmor
                og
                søjlekapitæler,
                pilastre
                og
                andre
                arkitektoniske
                delelementer
                forgyldt. 
                 
                Dette
                skete
                som
                en
                triumferende
                gestus
                efter
                at
                jesuiterordenen
                igen
                blev
                tilladt.
                Den
                havde
                været
                forbudt
                fra
                1773
                –
                1824.
                 
                 |